I love learning
Illustrasjonsfoto fra Colourbox

Økt læring ved bruk av klikkere

På mandag holdte Fakultet for naturvitenskap og teknologi et seminar som handlet om bruk av klikkere i undervisning. Seminaret ble arrangert av Geir Antonsen og Kjell Øystein Netland (vinner av årets utdanningsprisen for blant annet bruk av klikkere).

Seminaret inkluderte innslag om forskjellige klikkersystemer der man svarer via PC eller mobilen sin. Hvert system hadde et spesifikk bruksområde som det har spesialisert seg på.

Med Student Response System (SRS) er det mulighet til å svare på spørsmål som er uavhenging av systemet. Foreleseren kan skrive spørsmål og svaralternativer i PowerPoint på forhånd eller skrive opp nye spørsmål på tavla midt i undervisning. SRS gir mulighet for inntil 16 svaralternativer.

Peer Learning Assessment System (PeLe) gjør formen for klikker spørsmål litt om. I stedet blir PeLe en annen variant for eksamen. Tradisjonelt tar det flere uker før studenter får tilbakemelding om eksamen sin. Da har de nok begynt å glemme hvilke spørsmål var vanskelige. Med PeLe tar studenter en flervalgseksamen som vanlig, men leverer svar digitalt. Etter en kort pause der læreren ser gjennom svarene fra klassen holder han en sesjon der han forklarer de vanskeligste spørsmål. A levere svar digitalt med automatisk retting av oppgaver og statistikk blir det mulig for læreren å gi klassen instant feedback.

Learning Catalytics er en skikkelig programvare som fokuserer på diskusjon mellom studenter. Man lærer bedre om man må forsvare svaret sitt til noen som mener et annet svar er riktig. Det er denne typen diskusjon som Learning Catalytics gjør lettere. Studenter svarer på et spørsmål, etterpå matcher Learning Catalytics studenter som mente forskjellige svar sammen for å diskutere.

Kahoot ble også presentert på seminaret. Kahoot har blitt omtalt på FutureLab bloggen før. Av de fire klikker systemer som ble presentert på seminaret er Kahoot den som fokuserer på game-based learning. Med Kahoot får man poeng for å svare riktig og fort.

Seminaret var veldig læringsrik, både om hvordan å bruke klikkere i undervisning og teknologien som står bak. Takk for at dere arrangerte det.

Bare en liten sidesprang til slutt: fakulteter ved UiT må betale straffegebyr om de ikke blir ferdig med sensur av eksamen til fristen. Pengene deles ut igjen som midler til forskjellige formål. I dette tilfelle, bestemte NT-fak seg at de ville få pengene tilbake og dermed fikk arrangere dette klikker seminaret.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *