verdenskart med tekst "learn more"
Illustrasjonsfoto fra Colourbox

NKUL 2015 – vi lærer!

Da var dag 2 på NKUL 2015 over.

Vi har vandret mellom foredrag,  stands og R6; der vi har fått lært mye hos hyggelige folk fra Senter for Ikt i utdanningen med Rom for lek.

NKUL startet med en heftig debatt mellom Torbjørn Røe Isaksen og Trond Giske om fremtidens digitale skole. Innimellom “debatteringen” kom begge frem med veldig gode argumenter og ideer for utviklingen av skolen fremover. Til tross for at begge var veldig villige til å rette på hverandres faktafeil.  Rettet ikke Isaksen på Giskes uttalelse om at første kull med Masterlærerstudenter ville gå ut i 2022. Skuffende med tanke på at Isaksen skal holde tale under masterkonferansen 1-2 juni på UiT, som markerer første kull med Masterlærerstudenter i Norge.

Vi er mektig imponert over mengden stands og aktører som NTNU har klart å lokke til seg. Vi har fått sett nyeste versjoner av mange ressurser som vi lærerstudenter kjenner og bruker daglig.  Fronter importerte, smartboard har nye triks,  PowerPoint (ja, faktisk!)  har fått en fantastisk funksjon som kan gjøre forelesningene vi kjenner så alt for godt overkommelige. Mer kommer i senere innlegg!

Gjengangeren har vært at nivået på foredragene her har gitt oss hakeslepp,  2 timer flyr uten at du merker det. Engasjementet til Marianne Hagelia gjør oss sjalu på lærerstudenter i Volda,  gjennom bruk av Ikt og spennende undervisningsmetoder. Det rører seg svært mange gode tanker om fremtidens skole både på nasjonalt og internasjonalt nivå.  Det er merkbart at dette er de fremste innenfor feltet og de er milevis fremfor praksisen som læres bort på ILP. Lærerskolen må legge inn en innsats for å ta igjen forspranget. Vi vil gå dypere innpå dette i et fremtidig innlegg.

Spill er på full fart inn i skolen. Det er ikke bare spill som er designet for læring som kan brukes i undervisning og bidra til læring. Det har Tobias Staaby og Aleksander Husøy bevist med svært overbevisende presentasjoner om hvordan de har brukt spill som en del av sin undervisning. Minecraftedu som Brundalen skole og project Spark som Fagerhaug oppvekstsenter har eksperimentert med viser enormt potensiale, og elevene som har vært med oss på Rom for lek beviser at dette gir læring på flere nivåer. Vi vil skrive nærmere om dette senere. 

Satser på at siste dag blir like læringsrik og inspirerende som de 2 første. 

 

Nå tar vi kveld her i Trondheim,  følg Futurelab på Facebook for de nyeste oppdateringene.

A,  A & A 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *