Bibilioteklokale der hyllene har blitt fjernet. I stedet er det arbeidsplasser for studenter.

Bibiliotekets lokaler – det nye klasserommet?

Retningslinjer hos universitetsbiblioteket ved UiT tilsier at digitale dokumenter prioriteres. Hvis det finnes digitialt, kjøpes det digitalt. Resultatet er at den digitale samlingen vokser og papirdokumenter gradvis fases ut. Da jeg var i Trondheim denne uka for Læringsfestivalen fikk jeg omvisning av biblioteket på NTNUs realfagsbygget. NTNU prioriterer også digitale dokumenter, og dette har en effekt Read More

Mesterverk tegnet i Adobe Illustrator

I dag kjørte vi et grunnkurs i Adobe Illustrator på FutureLab på Teorifagbygget. Vi lekte med logoen til UiT og tilførte artige effekter som farger, brush strokes og enveloping. Digitale tegninger er gøy!

verdenskart med tekst "learn more"

Kursplan våren 2016 (Teorifagbygget)

IT-avdelingen og Universitetsbiblioteket har publisert vårens kursplan. I vår blir det holdt 5 kurs på FutureLab på Teorifagbygget. Meld deg på ved å følge lenkene under. Grunnkurs i InDesign – 15.02.2016 Grunnkurs i Illustrator – 25.02.2016 Grunnkurs i WordPress – 01.03.2016 Grunnkurs i InDesign – 18.02.2016 Grunnkurs i InDesign – 17.03.2016

aktiv læringsklasserom ved Ball State University

Interaktive læringsområder ved Ball State University

Ball State University i USA forsker på hvordan det er å undervise i det de kaller for “interactive learning spaces”. De har to rom med forskjellige innredninger: media:scape og Node. Studenter sier at de føler mer engasjert ved å bruke disse to klasserom, men karakterene deres blir ikke nødvendigvis bedre sier en sammendrag av forskningen.

Webinar om fleksible rom for læring

Det svenske nettverket for IT i høyere utdanning har annonsert et webinar om læreres erfaringer med fleksible rom for læring. Webinaret er gratis, men du må melde deg på innen 12. februar.

studenter jobber på bærbare pc sammen rundt et bord ute

Se teater, bli flinkere på gruppearbeid

Hvem bør en gruppe bestå av for at samarbeidet skal vellykkes? Hvordan blir man flinkere på å jobbe i grupper selv? Cynthia Finelli ved University of Michigan forsker på hvordan å gjøre ingeniørstudenter flinkere til å jobbe i grupper. Sammen med Marie Kendall-Brown har hun skrevet en artikkel om bruk av teater og diskusjon for Read More

Stort lerret, smartboard, bord og stoler.

Befaring til Uppsala universitet

Denne uka fikk jeg en kjempehyggelig og lærerik omvisning av flere aktive læringsklasserom ved Uppsala universitet (UU). UU har et “laborativa lärosalen” som er et funksjonell utstillingsvindu for hvordan å anvende teknologi i undervisning. Her kan man prøve seg på Smartboard, Catchbox og ClickShare, med mer. Det går an å åpne opp hele rommet eller skille Read More

Gruppesdiskusjoner stående ved rundt bord. Stor skjerm på veggen. Bruk av whiteboard.

Film om aktiv læring

Kilde: Rum För Aktivt Lärande Flere film fra symposiet “Rum för aktivt lärande” Uppsala i 2014.

Skissetegning til ProLab

ProLab er et moderne klasserom i storskala

Hvis man fordoblet FutureLab ville man få et rom som ligner mye på ProLab ved Høgskolen i Oslo og Akershus. ProLab har 8 gruppesoner og brukes til gruppebasert undervisning. For å sikre seg at alle kan se innhold som presenteres, finnes det flere store skjermer langs veggene. Tengel-bloggen foreslår følgende bruk av rommet: Introduser problemet Read More

Mesterverk fra dagens grunnkurs i Adobe Illustrator

Adobe Illustrator er en programvare for å tegne vektorgrafikk. På kurset i dag tok vi utgangspunktet i Hugin og Munin-logoen til UiT. Vi gjorde den om til vektorgrafikk og lekte videre med å fargelegge og tegne. Her er mesterverkene!