computer parts,video card, soundcard on white background

Computer Autopsy Competition

FutureLab arrangerer en konkurranse for studenter og ansatte ved ILP i Tromsø. Demonter og monter en datamaskin mens klokka går. Pizza og premier er det også! Ingen forhåndskunnskap om datamaskiner er nødvendig. Konkurransen går ut på å demontere en datamaskin og sette den samme igjen. Deltakere jobber i team for å løse oppgaven. Ta med skrujern Read More

Norgesuniversitetets høstkonferanse 2017

Bloggposten ble også publisert på Utdannings- og forskningstjenester ved IT-avdelingen. Vi var i år to stykk fra SDU som stilte på Norgesuniversitetets høstkonferanse 2017, Arnfinn Engnes og Magnus S. Reibo. Vi reiser gjerne litt rundt på konferanser i løpet av et år for å holde oss oppdatert på hva som rører seg. Jeg syns det er Read More

Det nye digitalt didaktisk verksted ved Universitetet i Stavanger

Digitalt didaktisk verksted ved UiS

Digitalt didaktisk verksted (DDV) ved Universitetet i Stavanger (UiS) er det nye fremtidens klasserommet deres som er rettet mot lærerutdanning. Den åpnet forrige onsdag, og jeg var på besøk dagene like etter sammen med flere lærerutdanninger og Senter for IKT i utdanning. Bildet ovenfor viser halvparten av det nye rommet. Her ser du tre gaming datamaskiner, Read More

Et kunstnerisk blikk på en ondsinnet datavirus

Læremaskin av André Bjerke

Da jeg var på besøk ved Universitetet i Stavanger forrige uke leste de en dikt. Den heter Læremaskin og er skrevet av André Bjerke. Jeg liker diktet fordi det har et godt poeng. Men for å forsvare dagens teknologi, noen av de programvarer som tilpasser seg individets behov for opplæring har blitt veldig god. Som Read More

Verdens nordligste aktiv læringsklasserom?

FutureLab’ene ved UiT Norges arktiske universitet er nå regisrert på Scale-up. Scale-up er et register over aktiv læringsklasserom i verden. Dessuten har den mange ressurser for oss som jobber med / i slike rom. På kartet til Scale-up er det UiT som har verdens nordligste ALC.

International Forum on Active Learning Classrooms (day 2)

Today was the last day of the International Forum on Active Learning Classrooms. The session I attended today that was most useful for me was about how to support faculty in their use of ALCs. FutureLab-Mellomveien is actively used by the student employees, faculty, and students. Our ALC in Harstad has been having trouble getting Read More

International Forum on Active Learning Classrooms (day 1)

The International Forum on Active Learning Classrooms started today (even though there has been one day of pre-conference plus two days of pre-conference for the Rum för lärande network). Adam Finkelstein (@adamfdotnet) started off our day with myths and challenges. One of the things he brought up that I found really interesting was the definition Read More

International forum on Active Learning Classrooms (pre-conference, day 3)

During the pre-conference for International Forum on Active Learning Classrooms today I spent a lot of time thinking about how to not overwhelm your students. Lectures can be overwhelming because of information overload: a lot of material is presented in a short time span. A session in an active learning classroom can also be overwhelming Read More

Target group for FutureLab-TEO 2.0

Early in the planning phase for the renovated FutureLab-Teorifagbygget we will have to decide who the target group is. I currently see four options: Early adopters Teachers who use active learning techniques but are currently using non-ideal spaces Teachers who are looking to start using active learning techniques (or are being forced to) Student study/work Read More

Seating around shared screen

International Forum on Active Learning Classrooms (pre-conference, day 2)

Today was the second day of the Rum för lärande pre-conference to International Forum on Active Learning Classrooms. During the morning there were presentations by University of Minnesota lecturers about how they use their active learning classrooms. During the afternoon I joined the tour of the university libraries. Active learning techniques can be used in Read More