Home

Tre digitale tegninger av mapper med papirer inni

Krav til pedagogisk kompetanse i UH-sektoren

RESULT har nylig skrevet en bloggpost, “Forslag til krav til pedagogisk kompetanse for ansettelse og opprykk i førsteamanuensis- og professorstillinger,” der de orienterer om prosessen for å fremme likestilling mellom utdanning og forskning ved universiteter og høyskoler i Norge.

Robot viser armmuskler med teksten "We can do it!"

Kunstig intelligens i utdanning

The New Media Consortium har nylig skrevet en bloggpost, “Are We There Yet? Artifical Intelligence in Education,” om kunstig intelligens og eksempler allerede tatt i bruk i utdanningssektoren.

Hånd flytter på noter på en touchskjerm

Ressurser for pedagogisk digitalisering

Norgesuniversitet sitt oppdrag er å støtte UH-sektoren ved å fremme “utvikling og bruk av teknologi for læring og fleksibel utdanning”. Som en del av dette arbeidet har de samlet en liste over ressurser for pedagogisk digitalisering. Listen inkluderer for eksempel uDig (lagd av UiTs RESULT), videoforelesning.no, og støtteenhetene i UH-sektoren som jobber med pedagogisk utvikling.

Adobe Connect inne i Canvas

Går alt etter planen vil vi ha på plass en integrasjon mellom Webmøte programmet Adobe Connect og Canvas fra semesterstart vår 2018.  Adobe Connect støtter flerpartskonferanser i nettleseren med deling av lyd, bilde, dokumenter, skjerm og applikasjoner, samt muligheter for direkte meldingsutveksling. Tjenesten er også velegnet for gjennomføring av Webinarer. Adobe Connect komme opp som Read More

Stor skjerm med høyttaler, kamera og stasjonær PC

Møterom til gruppearbeid

Et av våre møterom er et langt og tynt rom. Inntil nylig hadde det et trist, gammelt prosjektør. Man måtte nesten slå av lysene for å kunne se bildet på lerretet. Dessuten var det vanskelig å lese tekst fra den motsatte ende av rommet. Nå er møterommet pusset opp, og tilrettelagt for både større møter, Read More

The miracle of education technology or catching the RAT

The recent government inititative to enhance learning in academia by taking advantage of digital technology is not an easy task. More may not mean better, and the improvement is unlikely to be accomplished by the sheer presence of the digital tools and ubiquitous networking. Dismissing belief in supernatural powers of technology, educational experts suggest that Read More

Norgesuniversitetets høstkonferanse 2017

Bloggposten ble også publisert på FutureLab. Vi var i år to stykk fra SDU som stilte på Norgesuniversitetets høstkonferanse 2017, Arnfinn Engnes og Magnus S. Reibo. Vi reiser gjerne litt rundt på konferanser i løpet av et år for å holde oss oppdatert på hva som rører seg. Jeg syns det er spesielt interessant å Read More

Det nye digitalt didaktisk verksted ved Universitetet i Stavanger

Digitalt didaktisk verksted ved UiS

Denne bloggpost ble først publisert på FutureLab. Digitalt didaktisk verksted (DDV) ved Universitetet i Stavanger (UiS) er det nye fremtidens klasserommet deres som er rettet mot lærerutdanning. Den åpnet forrige onsdag, og jeg var på besøk dagene like etter sammen med flere lærerutdanninger og Senter for IKT i utdanning. Bildet ovenfor viser halvparten av det nye rommet. Her Read More

Large scale options for statistics at UiT

A relatively cheap, quick and powerful solution for those in dire need: Both the R-code and the Stata-code are installed with the recentmost versions on Stallo, the local supercomputer cluster. For R we plan to only provide a central base install, also since the download and install of additional packages locally is both easy and convenient. For Stata, Read More

Knølhvalens kappløp i skyen

I vinter har Audun Rikardsen og hans kolleger ved bla. Institutt for Arktisk og Marin Biologi (BFE) og Havforskningsinstituttet (HI) satellittmerket 10 knølhvaler som de ønsket å undersøke vandringsmønsteret til. Hensikten med prosjektet er å få bedre kunnskap om vandringen til knølhval og spekkhugger, både under perioden de spiser sild utenfor Tromsø, men også i Read More