Terje Lohndal

Terje Lohndal
  • Fagfornyelsen: prinsipper, læreplan, eksamen

Terje Lohndal er professor i engelsk lingvistikk ved NTNU og professor II ved UiT Norges arktiske universitet. Forskningen hans handler primært om grammatisk teori samt grammatikken til flerspråklige. Han satt i Jøsendalutvalget som skrev rapporten «Mer å hente: Bedre læring for elever med stort læringspotensial». I fagfornyelsen har han ledet referansegruppen for kjerneelementene samt ledet læreplangruppen for engelsk programfag.

Fagfornyelsen: prinsipper, læreplan, eksamen Dette innlegget (sammen med Mary Ann Ronæs, Utdanningsdirektoratet og Anne Dahl, NTNU) vil ta for seg arbeidet med utviklingen av ny læreplan for engelskfaget på videregående. Det vil først presentere rammene fra Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet for fagfornyelsen mer generelt. Deretter vil det gi et eksempel på hvordan læreplangruppene har arbeidet ut fra disse rammene, kort si noe om relevant forskning som har ligget til grunn for arbeidet, samt diskutere hva målsetningene med de nye læreplanene for engelskfaget er. Til slutt vil innlegget si litt om helheten og sammenhengen i læreplanen gjennom å vise hvordan eksamensutviklingen og -arbeidet henger sammen med læreplanen og de generelle føringene.

Plenum