INNHOLD

Klassisk harmoni

« Tilbake til forsiden

Bidominant med grunntone i bass

Dominantfunksjonen, det spenningsforhold som du hører ved oppløsning av en dominant til tonika, kan knyttes til alle toneartens treklanger.

I C-dur kan dominantfunksjonen, i tillegg til tonika, også knyttes til:

eks1

Dette kan skje uten at det medfører noen tendens til modulasjon.

Vi bruker betegnelsen bidominant om akkorder som er har dominantrelasjon til de treklanger i tonearten, som ikke er tonika. Det angis skriftlig med en parantes omkring D-tegnet. Her ser du alle toneartens mulige bidominanter. Lytt først DT-funksjonen.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Med bidominantene knyttes denne funksjonen til de øvrige reklanger:

eks3-b

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Sekventiske rekker av bidominanter med grunntone i bass tilsvarende utdrag av eksemplet finnes temmelig ofte i musiklitteraturen.

Musikkeksempler

Naxos 8.572160

L. v. Beethoven, Tema med variasjoner i D-dur, op. 76

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Beethoven variasjoner d dur op 76

Naxos:  8.571104

P. Tchaikovsky, Vals op. 39 nr.9

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

* Mer om denne akkordforbindelse her.

** Modulasjon med alterert vekseldominant

Naxos: BIS-CD-1276

A. Dvorak, Cellokonsert, 2. sats

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Naxos 8.550257

F. Chopin, Nocturne op. 15. nr. 2

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Naxos: 8.570118

F. Schubert, Sonate i E-dur D 157, 2. sats.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Naxos 8.550119

Mozart, Symfoni nr. 38, Pragh, 3. sats

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Mozart symf 38 3 gb

Naxos 8.554208

Schubert, Litanei, sluttakter.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Her hører du først to bidominanter med grunntone i bass, etterpå en med ters i bass.

Schubert Litanei gb

Akkord nummer 2 i siste takt er en alterert vekseldominant. Du kan finne link til denne fra forsiden.

Naxos 8.553223

Beethoven, Symfoni nr. 3, 1. sats

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

beethoven symfoni nr 3 1

Naxos 8.572221

L. v. Beethoven, Kvintett i C-dur op. 29

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Naxos 8.550162

Beethoven, Sonate nr. 10 op. 14 nr. 2, 2. sats

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Beethoven sonate 10 gb

*For teoretisk interesserte: Bidominanten er analysert som dominant med ters i bassen til S. Dette er ikke i overensstemmelse med notasjonen. Dersom den noterte akkorden akkorden skal være avledet av en dominant med septim og none, vil grunntonen være a, akkorden altså dominant til d-moll, og korrekt analyse er altså  bD79. Analysen her er en tilpassing til analysetradisjonen i dag, hvor vi tillegger Ss med ters i bassen en subdominantfunksjon og oppfatter den som en subdominant med utelatt kvint og tillagt sekst.  Analysen i eksemplet refererer til en bidominant til F-dur, som noteres: e – g – b – dess. Schubert noterer vanligvis denne akkorden som dominant til Ss.

Naxos BIS-CD-966-68

F. Mendelssohn, pianokonsert nr. 1 op. 25, 1. sats

Her hører du bidominanten til D, også kallet vekseldominant med dobbelt-D som tilhørende symbol. Den kommer i en kadenslignende passage, og innføres som en dur-akkord på toneartens 2. trinn uten de tilleggstoner (septim og none) som kan forsterke dominantvirkningen.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Mendelssohn klaverkonser nr 1

Naxos 8.554664

Schubert, eksempel 2 fra Wohin, Müllerlieder

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Schubert Wohin eks 2

Harmoniseringen omkring bidominantene er temmelig enkel: en H-dur som oppløses til e-moll og sekventisk derfra en A-dur, som går til D-dur. Bassgangen er lidt spesiell, og dette kan legge beslag på oppmerksomheten. Schubert lar bassen gå i parallelle oktaver i forhold til solostemmen. Du må forsøke å gjenkjenne bidominanten gjennom dette, – men legg også merke til den spesielle virkning, som parallellføringen medfører. Schubert bruker denne virkning ved spesielle leiligheter. Du kan i liederne finne den også i Der Kreutzzug, Der Atlas og Aufenthalt, -og  flere.

Naxos 8.550045

L. v. Beethoven, Sonate Pathetique, 2. sats

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

beethoven Sonate Pathetique 2 sats

* Du hører her bidominant til Ss og umiddelbart etter D som går til T. I de følgende eksempler kan du lytte til denne akkordfølge med den en forandring: akkorden på plassen til Ss er en dur akkord, altså en dominantisering av akkorden på toneartens 2. trinn.

Naxos: 8.550849

R. Schumann, Leides Ahnung fra Albumblätter.

Bidominantene i dette eksempel er alle den fullkomne varianten av noneakkord med liten none.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Tredjedominanten

Vi betegner ofte bidominanter ut fra den skalaegne treklangen, som bidominanten enklest oppløses til. En A-dur akkord i C-dur vil med dette utgangspunkt oftest betegnes som bidominant til Ss. På durtoneartens 2.-trinn finner vi også vekseldominanten. Om bidominanten til Ss oppløses til en vekseldominant, altså en dur-akkord på samme skalatrinn, kan vi få en en rekke av dominantiske forbindelser: A-dur til D-dur til G-dur til C-dur. I denne situasjonen kalles A-dur akkorden ofte tredjedominant, kan betegnes enten med ddd, et symbol som skal angi dominanten til dominantens dominant, – eller som 3D, som altså refererer til navnet tredjedominant.

Vi skal lytte til tredjedominanten med grunntone i bass etterfulgt av vekseldominant, dominant og tonika. I begge de to følgende eksempler går vi fra tonika til tredjedominanten med en bidominant med kvint i bass.

Naxos 8.554208

Schubert, Die Sterne, op. 96

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Schubert Die Sterne

Du kan her se akkordfølgen forenklet i C-dur og lytte til denne versjonen:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Schubert die Sterne ekstra

Naxos 8.556667

Liszt, Liebestraum 3,  Notturno

Her hører du samme følge av bidominanter. Frasen på notene repeteres med samme akkordfølge men ellers små endringer.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Liszt Liebestraum 3

Naxos: 8.110656-57

F. Chopin, Mazurka op. 33 no. 3

Her hører du enda en dominant føyet til de tre ovenfor. Forut for 3.-dominanten en 4.-dominant.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Bidominant til subdominant

En annerledes variant.

I de følgende eksempler kan du lytte til subdominantens bidominant. Mens de øvrige bidominantet i dur alle forutsetter en kromatisk endring av en skalatone for å få til dominantledetonen, er dette ikke nødvendig for subdominantens bidominant. Tonikatreklangen er samtidig D til S, den vil likevel først klar kunne identifiseres som bidominant når den forsynes med andre klare dominanttrek. I dur vil T få bidominantkarakter når den får tilføyet en liten septim, i moll vil bruk av en dur-tonika gi akkorden bidominantfunksjon, som kan forsterkes med en liten septim. Vi skal lytte til tonikaer, som dominantiseres og får funksjon som bidominant til S.

Naxos 8.570131-32

G. F. Händel, O thou that tellest, arie fra Messias

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Handel O thou that tellest arie

Lytt til de samme i korversjon:

Naxos 8.570131-32

G. F. Händel, O thou that tellest, korsats fra Messias

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Handel O thou that tellest kor

Naxos BIS-CD-781

J. S. Bach, Sonatine fra kantate nr. 106, Actus Tragicus, eksempel 1

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Back Actus Tragicus sonatine

I avsluttningen av sonatinen ovenfor kommer bidominanten igen, her i en kadens, hvor grunntonen ligger som orgelpunkt. Det kommer som neste eksempel.

Naxos BIS-CD-781

J. S. Bach, Sonatine fra kantate nr. 106, Actus Tragicus, eksempel 2

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Back Actus Tragicus sonatine2

I det siste av eksemplene på dominantisert T, som får bidominantfunksion til S, hører du en mollsats, hvor dominantiseringen skjer bare gjennom en T i dur, altså uten septim.

L. v. Beethoven, fiolinsonate nr. 7 op. 30 nr. 2, 1 sats

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Beethoven violinsonate 7 op 30 2

« Tilbake til forsiden


Alt innhold: Niels Eskild Johansen © • Musikkutdrag er brukt med tillatelse.
Webutvikling: U-vett, Universitetet i Tromsø

TIPS!

Klikk her for å få opp innholdsfortegnelse som du kan navigere med.

Klikk utenfor menyen for å lukke den igjen.