Er vi lærere flinke nok til å henge med i den teknologiske utviklingen?

cartoon6380En polemikk fra en av studentene mine. Nyt hele i lenken. 🙂

Jørgen Aronsen:

digital kompetanse i naturfag

“Det at lærerne ikke gjemmer seg under en stein når den teknologiske utviklingen raser forbi, blir helt avgjørende. Ideelt sett burde nok alle lærere ha et forsprang på elevene når det gjelder nyvinninger på teknologifronten. Men slik er det jo ikke. I en FaFo-rapport fra 2015 kommer det tydelig frem at norske lærere ikke henger helt med. 1 av 4 lærere mener at de ikke har tilstrekkelig digitale ferdigheter[1]. Og det er vel naturlig å anta at der finnes lærere som ikke er klar over at de har svak digital kompetanse. Mørketall.”

[1] Aspøy og Andersen 2015: 35

Trekkfuglene kommer tilbake!

IMG_2980Til og med i Nordnorge begynner våren, fuglekvitring overalt, men hvilken fugl hører du?

Her har det i det siste kommet flere apper som hjelper deg.

For nybegynnere, med mulighet til å ta opp fuglesang:

http://whatbird.no/ ….dessverre ikke egnet for feltbruk enda. I hvert fall ikke i Nord-Norge. 🙁 Den har f. eks. ikke rødvingetrost og andre fugler med. Se også advarselen på http://www.artsdatabanken.no

For den som vil vite mer, og liker konkurranser på Android:

BirdID

En klassiker for Apple (dessverre ikke gratis):

Kvitre!

Lokalkunnskap for Nordnorge:

Trekkfugelsidene til Tromsø Museum

Og for alle fuglenerder:

Artsobservasjoner

Den mobile kjemikeren sier Hei!

Trodde du at kjemi er noe som bare finnes i klasserommet?

I så fall tar du feil. Kjemi er overalt, og det er bra!

Vi skal finne ut mer om stoffene og kjemiske prosesser i våre liv utenfor skolen, og dokumenterer prosjektet på denne nettsiden. Hvilket prosjekt? Se her, eller last ned en kort oversikt.

Vil du være med i prosjektet eller lurer på noe?

Kontakt prosjektlederen: Jan Höper

jan.hoper [at] uit.no eller via Twitter.