Tettere-På – relasjoner til elever og foresatte og fraværsoppfølging


“Vi har høy trivsel og lav sluttprosent. Vi hadde større frafall for 7-8 år siden”.

“Det er viktig at kvar elev får ein god relasjon med kontaktlærar fyrste skoledag”.


Tiltak: Relasjoner og fraværsoppfølging – Tettere-På

Studieretning: alle

Informasjon om tiltak:

Skolen har høy fokus på tett-oppfølging av sine elever. I arbeidet har de bl.a. hatt forelesing av Jan Spurkeland på planleggingsdager samt at temaet er rutinemessig på fellesmøter gjennom året. Rutiner ved skolen for å være tettere på elevene:

  • De to første skoledagene på høsten, har kontaktlærer èn-til-èn-samtaler med sine elever. Andre lærere tar resten av klassen. Dette for å:
  1. Bygge relasjoner
  2. Høre hvem eleven er, hvilke skoleerfaringer, meninger den har om skolen
  • Tidfestet på årsplan:
  1. Elevsamtaler, de skal hver gang også handle om trivsel og hvordan det går
  2. November og februar
  • Fraværsoversikt:
  1. Tar kontakt og samtale med elev med èn gang

Om eleven slutter, skal rektor snakke med eleven før det skrives sluttmelding for å få innsikt i sluttgrunn.


Kontaktperson:

Nils Ove Svensgård

Avdelingsleder

BAT/EL/TIP

Ål vidaregåande skole

…………………………………………………………

direkte:           32 08 45 04

mobil:              92 65 50 24

web:                al.vgs.no

…………………………………………………………

This entry was posted in Alle, Buskerud, Læringsmiljø, Organisering, Relasjoner, Studiespesialisering, Tett på eleven, Yrkesfag and tagged , , , . Bookmark the permalink.