Header bilde.

Program høsten 2017

Filmvisningene finner sted på mandager kl 18:00 i aud. 6.222
 (Teorifagbygget 6 — se på kartet). Gratis inngang!

På grunn av kinosalens størrelse (bare 34 lenestoler) er filmklubbben fortrinnsvis for studenter og ansatte på Universitetet i Tromsø.

Uke 41 — mandag 9. oktober:

Аэлита (Яков Протазанов)/ Aelita (Yakov Protazanov)

“Aelita” er en stumfilm regissert av den sovjetiske filmskaperen Yakov Protazanov og utgitt i 1924. Filmen er basert på Alexei Tolstoys roman med samme navn. Selv om historiens hovedfokus er dagliglivet til en liten gruppe mennesker i den nyetablerte Sovjetunionen, er filmen mest kjent for sine science-fiction-elementer. Filmen forteller om en ung mann som reiser til Mars hvor han leder et opprør mot den herskende gruppen av Eldre. Han får støtte fra dronning Aelita som blir forelsket med ham etter å ha sett ham gjennom et teleskop. Dette er en av de tidligste filmene om reiser til verdensrommet. Med denne visningen markerer vi at det er 100 år siden Den bolsjevikiske revolusjonen.

Filmen presenteres av Åsne Øysteinsdotter Høgetveit, stipendiat i russisk kultur ved UiT.

Uke 44 — mandag 30. oktober:

Девять дней одного года (Михаил Ромм)/ Ni dager i ett år (Mikhail Romm)

“Ni dager i ett år” er en sovjetisk svart-hvitt dramafilm regissert av Mikhail Romm i 1962. Filmen forteller om atompartikkelfysikk, sovjetiske forskere (fysikere) og deres forhold. Den er delvis basert på sanne hendelser og er en av de viktigste sovjetfilmene fra 1960-tallet. Hovedrollen er spilt av Aleksey Batalov, en fremragende sovjetisk skuespiller kjent for sine roller i filmene “Og tranene flyr” (1957) og “Moskva tror ikke på tårer” (1980). Batalov døde i juni 2017, og denne visningen er viet hans minne.

Filmen presenteres av Andrei Rogatchevski, professor i russisk kultur ved UiT, og Svetlana Sokolova, førsteamanuensis i russisk språk ved UiT.

Uke 45 — mandag 6. november:

Восток/Запад (Режис Варнье)/ Øst/Vest (Régis Wargnier)

“Øst/Vest” er en internasjonalt samprodusert film (Frankrike, Russland, Bulgaria, Ukraina) fra 1999, regissert av Régis Wargnier. Filmen beskriver hendelser på slutten av 1940-tallet da mange russiske emigranter kom hjem til Sovjetunionen under bølgen av etterkrigspatriotisme. Dette er en fellesvisning for den russiske og den franske filmklubben.

Filmen presenteres av Claude Rouget, lektor i fransk språk og kultur ved UiT.

Uke 46 — mandag 13. november:

Легенда о княгине Ольге (Юрий Ильенко)/ Legenden om prinsesse Olga (Jurij Iljenko)

“Legenden om prinsesse Olga” er et historisk drama fra 1983 regissert av Jurij Iljenko i det sovjetiske Ukraina. Dette er en poetisk fortelling om Olga, fyrstinnen av Kievriket årene 945–963, basert på krøniker og legender. Olga var den første russiske herskeren som gikk over til kristendommen.

Filmen presenteres av Ingunn Lunde, professor i russisk språk og litteratur ved UiB.

Tidligere års filmprogrammer

Kommentarer er stengt.