Blir 2010 året hvor e-bøker virkelig får gjennomslag?

Grunnen til at jeg stiller spørsmålet er at det skjer veldig mye interessant på denne fronten og ting ser nå ut til å akselerere med at både Apple og Google kommer ut med hver sin ebok/pad plattform i år, og at stadig flere velger å lese bøker på mobiltelefonen. Ja, jeg skrev virkelig at folk leser bøker på mobiltelefonen, skjermene har blitt bedre og mobiltelefonen er noe som man uansett har med seg overalt, så hvorfor skulle man ikke bruke den til å lese bøker mens man sitter på toget eller bussen og venter?

Hvis du googler på ‘ebook sales’ og velger bilder så finner man mange fine grafer som alle viser det samme, en pen oppadstigende kurve. Mye av grunnen til dette er Amazon’s Kindle, som toppet Amazon’s salgsstatistikk på slutten av forrige år. Teknologien er moden både når det gjelder skjerm, hardware og med internett som leveranse plattform så burde det være klart for å kjøre på. Så, hva er det som holder oss tilbake?

For det første så er bokbransjen i ferd med å gjøre samme tabbe som platebransjen gjorde med hensyn til DRM. Teorien bak DRM er at innholdsleverandør skal ha kontroll på hvem som skal kunne lese hva og hvor. Dette betyr i praksis at hvis du kjøper en bok til din Kindle så vil du ikke kunne lese den senere når du går til innkjøp av en Ipad eller en hvilken som helst annen leser. I begynnelsen vil nok forbrukerne som vanlig ignorere dette, men forventningen om at man skal kunne lese en bok igjen 10 år etter at den var kjøpt vil fremdeles være til stede og forhåpentligvis vil man etter hvert ta lærdom av platebransjen og gjøre ting mer brukervennlig. Det er ikke lett å endre seg etter at man har solgt millioner av Harry Potter bøker og får beskjed en dag om at den gamle modellen for å selge bøker ikke lengre duger og at innholdet må digitaliseres og utgis. Alternativet er at folk finner det de vil ha, men på andre plasser og innholdsleverandørene sitter igjen uten å få betalt for produktet.

En annen ting er pris. E-bøker må kunne konkurrere med prisen på papirbøker og det må ikke bli slik som man opplever på Steam (en tjeneste for online kjøp av dataspill) hvor man ofte må betale mer enn hva det koster i lokale butikker. Når man kutter ut arbeidet med å trykke og sende ut bøker, og kutter ned på utgifter til lokale bokhandlere, så forventer kunden at innsparingene ikke går rett i lommen til distributørene. I tillegg kommer kostnadene med lese enheter men som jeg allerede har nevnt så har de fleste av oss allerede en mobil telefon.

Det som likevel gjør kommende plattformer fra Apple (og jeg tipper det samme gjelder Google) interesante er at brettet gjør så mye mer enn å kun fungere som en ebok leser. Kindle og lignede brett blir kjedelige i forhold med sine trassige sort/hvitt skjermer som i praksis bare leverer ren tekst. Når man har en plattform hvor man kan ikke bare lese, men også reagere interaktivt med innholdet, så vil det åpne opp for en ny verden av muligheter som hverken papir eller gamle brett har.

Wired Magazine har laget en demonstrasjonsvideo som viser hvordan de ser for seg at bladet blir distribuert på Ipad -> klikk her <- for å se. Legg merke til hvordan f.eks. reklame blir presentert. Leseren kan ta tak i objektet (bilen), zoome inn og rotere for å se den fra forskjellige vinkler. Hvis vi tar dette og overfører det til det som vi driver med, utdanning, og tenker oss en medisin student som har Ipad utgaven av læreboken hvor han/hun kan ta for seg et bilde av en kropp, og forstørre inn på den delen som studeres og rotere bildet til den vinkelen som gir best innsyn. Så kan man tenke seg at man kan tenke seg at studenten kan endre forskjellige parametre som gir forskjellige synsvinkler, sykdoms bilder, røntgenbilder, osv. Jeg vet ikke hvor realistisk dette er, eller hva det vil koste å produsere en slik applikasjon, men det som det ikke er tvil om er at slike applikasjoner vil kunne åpne opp for et hav av nye muligheter for oss og våre brukere.

Min spådom er i alle fall at Kindle og lokale bokhandlere kan gå harde tider i møte.

3 responses to “Blir 2010 året hvor e-bøker virkelig får gjennomslag?”

1. Pål Ditlefsen Ekran says:

IT Avisen har en artikkel i dag som berører dette:

2. Pål Ditlefsen Ekran says:

Jeg tror at det å lese tekst på skjerm er mer en vanesak enn noe annet. Jeg har selv Kindle for Iphone og holder på å lese en bok (Red Mars) og mener at enheten/skjermen egner seg greit til lesing selv om den er litt liten. Det at den er liten oppveies av at man blar enkelt (drar fingeren over skjermen) og en annen ting som gjør den veldig anvendbar er at hvis man går ut av applikasjonen så ender man opp på same side hvor man var, når man starter den igjen.

Jeg tror heller ikke at alt blir avgjort i 2010, tid tar tid og selv om Apple har hatt suksess med ipod, iphone og datamaskinene sine så blir ikke alt de tar i til gull (eks: tv boksen de laget som var helt ubrukelig.)

3. Bare en liten tilleggsopplysning. Grunnen til at e-bøker toppt Amazon’s salgstatistikk på slutten av 2009 var at Kindle var en meget populær julegave. Denne skulle selvfølgelig testes i romjulen…..

Usikker på om 2010 gir oss hele svaret. iPad er trolig ikke veldig egnet til lesing. Kindle derimot er super med sin EInk. Kanskje kommer det noe annet?!

Mest spennende for meg er om vi må belage oss på å ha en egen leser for e-bøker eller om det vil komme enheter som er behagelig for øynene med tanke på lesing og samtidig tilbyr “iPad funksjonalitet”.