HTML5 er her!

HTML5 har lenge vært på tegnebrettet og selv om utviklerne selv påstår at HTML5 ikke vil være ferdig før i 2022 så hindrer det ikke at browser utviklere starter å implementere deler av standarden. Opera, Firefox, Safari og MSIE har støtter alle deler av HTML5 standarden og da er det kanskje på tide å ta den i bruk?

HTML5 tilbyr en del ting som vi allerede har hatt i form av for eksempel flash programmer, java og javascript/ajax. Nøkkelord er Canvas, Video, lokal lagring, web workers (javascript i threads), geolocation, offline browsing samt en del ting som tidligere man har måttet bruke CSS for å gjøre.

La meg ta Canvas først. På samme måte som appleter (Flash og Java) gir deg muligheten til å tegne/skrive på web, gjør Canvas dette i HTML5 standarden, uten at man må laste ned 3-parts plugins. Canvas kommer trolig til å bli mye brukt til å tegne grafikk, statistikk og muligens til web spill. Her er et hello world eksempel hvor Canvas er brukt:

<canvas id="test" width="300" height="225">
Your browser does not support canvas!
</canvas>


<script type="text/javascript">
var example = document.getElementById('test');
var context = example.getContext('2d');
context.fillStyle = "rgb(0,100,200)";
context.fillRect(30, 30, 50, 50);
context.fillStyle = "rgb(0,0,0)";
context.font = "bold 21px sans-serif";
context.fillText("Hello World!", 20, 78);
</script>

NB: Scriptet blir ikke utført om det ikke kommer etter Canvas deklarasjonen.

Et annet element it HTML5 er Video som inkluderer en videostrøm i web siden. Det har vært en del krangel om støtten for video format. Problemet oppstår når en person legger ut en video i et proprietært format og neste bruker som bruker en annen (les: åpen kildekode) browser som ikke støtter formatet på grunn av patenter og rettigheter, og ikke kan se videoen på grunn av dette. Denne problemstillingen er ikke ukjent og som vanlig kan man sikkert regne med at noen finner en måte å rote (eller route) seg rundt problemet.

Local storage er for de som ikke synes at det holder med cookies. Jeg tipper at det vil komme til å bli brukt for å lagre innstillinger/informasjon lokalt på klienten i stedet for på server og jeg tipper at vi kommer til å få en ny runde med gnelder fra privacy entusiaster som ikke synes at dette er en god ide.

Hvis du har lastet ned en webside, men sitter på et fly og ikke har tilgang til Internett er det litt dump at du ikke kan se på en web-side som du alikevel har lastet ned i cachen din. Offline web applications skal løse dette ved at man cacher siden på en annen måte, ved bruk av manifest, dermed kan man kanskje i fremtiden bruke Gooogle Docs eller Gmail om man er på hytta uten Internett.

Geolocation er som ordet antyder en måte hvor man kan hente ut bredde- og lengdegrad ut fra browseren. Det finnes en rekke tjenester som gjør dette i dag, basert på IP adresse. I HTML5 blir dette en del av web-browseren. Firefox og Iphone Safari støtter dette allerede.

Selv om jeg er langt på vei så hadde jeg ikke tenkt å gå igjennom alle nye sider ved HTML5. Mer informasjon kan selvfølgelig hentes ut med litt Googling, det ligger også en grei introduksjonsvideo tilgjengelig med Remy Sharp: HTML JavaScript APIs, som jeg anbefaler.

2 responses to “HTML5 er her!”

  1. Terje Lein-Mathisen says:

    Hvis du virkelig ønsker å se hva du kan få til med HTML5 så se hva disse Google gutta har fått til.
    De har portet Quake II til javascript og HTML5.
    Spillet kjører direkte i browseren uten plugins.
    Les mer og se video her:
    http://googlewebtoolkit.blogspot.com/2010/04/look-ma-no-plugin.html

  2. Pål Ditlefsen Ekran says:

    Lurer du på hvor godt din browser støtter html5? Prøv denne:

    http://html5test.com/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *