Introduksjon til Twitter

Hvorfor Twitter?

Twitter, også kjent som mikroblogging, er en sosial kanal som ved siden av Facebook er den mest etablerte sosiale mediekanalen på nett. I Norge er det over 250000 “tvitrere” og i Tromsø er det ca. 2000 (noe som holder til 5. plass på by-rankingen i Norge). Twitter er et veldig hurtig medium der meldinger flyr frem og tilbake hele tiden, og folk repeterer og kommenterer det andre har skrevet kontinuerlig.

Twitter er smalere i stilen og et mye “kjappere” medium enn Facebook. Noen kaller også Twitter for en “Digital Dusj”, og da blir vel Facebook som å ligge å duppe i et badkar? I motsentning til Facebook er alt på Twitter i utgangspunktet åpent for alle. Dette gjør at du bla kan følge hvem som helst og kommentere hva som helst når som helst. Begrensningen er at du må holde deg innenfor 140 tegn når du skriver meldinger (tweets). Dersom man setter pris på å kunne ta seg tid til å stikke innom og bla igjennom et fotoalbum på Facebook, vil den konstante ordflommen på twitter synes nokså masete….

Andre  sammenlikner twitter med radio, og det er også ganske beskrivende: En radio med gjentatte repriser. Derfor er det ikke så nøye om man er “på” hele tiden. Ofte er det nok å delta i perioder. “Good shit” flyter uansett oppover og blir kjørt i reprise av andre.

Twitter er en god kanal for å holde seg oppdatert innenfor enkelte fagområder. Her kommer søkefunksjonen inn. Det er også en kanal som blir veldig fort oppdatert når noe skjer, enten det gjelder opprør i Afrikanske stater, sportsnyheter eller fagstoff. Prøv å søke på #skavlan samtidig som du ser på talkshowet, alle kommentarene gir en “metaverdi” til opplevelsen og gir deg muligheten til å delta aktivt i hendelsene, fremfor å kun være en passiv mottaker.

Noen Twitterkoder og -signaler

Etter at du har opprettet en konto til deg selv på twitter.com så står du der med to tomme vinduer og ingen venner. Heldigvis vil twitter gi deg gode råd om hvem du bør følge, men det enkleste er å søke deg fram til informasjonen selv. Da kommer “stammespråket” inn og det er noen formularer du bare kunne når du er på Twitter:

@<navn> gjengir brukernavnet til en Twitterbruker. F.eks. er @speedie mitt Twitternavn og alle mine Tweets vil være knyttet til dette navnet.

# eller hashtag benyttes for å kategorisere meldingen på “søkeord”Søker du på disse ordene så vil alle meldinger som er merket med den aktuelle tag’en komme opp. Dette er mye brukt i forhold til konferanser, møter, tv-programmer, arrangementer ol. F.eks. er #2pl en tag for engelsk fotball på TV2, mens #skole sannsynligvis har noe med skole og undervisning å gjøre.

RT eller Retweet er den gamle måten å vise at man kopierer en annens melding. Twitter har innført en ny metode som videreformidler tweeten med litt metainfo om at det var du som retweetet, men den gamle metoden (RT @<navn>)  gjør at retweeten dukker opp med ditt bilde i andres strøm og knyttes mer direkte mot deg som person. Her er et eksempel på en retweet:

Tweeten dukker opp i strømmen knyttet til @mjdicker i stedet for den originale posteren @mashable. Noen ganger ønsker man denne effekten, andre ganger er det ikke så viktig.

Sjekk Twitterordlista eller Twordlista dersom du ønsker en større oversikt over hva de enkelte Twitter-begrepene (tweet, follower, etc) betyr.

5 viktige ting dersom du er helt fersk på Twitter:

  1. Velg et navn som enten er gjenspeiler deg/rollen din på Twitter eller er tilnærmet anonymt. Navnet ditt er et godt utgangspunkt siden alt du sender ut uansett vil være…..

….. Les resten av artikkelen på svennhanssen.wordpress.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *