Hvordan jeg økte antall followers på twitter med 200% i løpet av en måned

Dette er historien om hvordan jeg gikk fra 235 followers, 128. plass og side 6 på twitterlista i Tromsø, til førstesida med 717 followers i løpet av desember måned 2011. En økning på 205%.

Dersom du lurer på hva Twitter er og hvordan det brukes kan du jo starte med å lese min Introduksjon til Twitter.

Jeg har vært på twitter siden 2007, og før noen andre jeg kjente egentlig brukte mediet. Jeg har også vært en rykk-og-napp tvitrer. Spesielt har jeg tvitret i jobbsammenheng, på seminarer eller konferanser for å dele med andre på jobb og ellers hva som skjer. Etter hvert har det kommet flere og flere på twitter, og mediet er mer interessant nå enn noensinne. I følge nettstedet tvitre.no er det ca. 250.000 norske tvitrere, altså rundt 5% av befolkningen. Tenk deg da at du er en av de 5% og blant de andre finner du hele regjeringen, stortinget, de viktigste mediefolkene, kongehuset og mange næringslivstopper. Da blir plutselig Twitter et litt mer interessant sted å være. Personlig har jeg ikke korrespondert med et regjeringsmedlem noe annet sted enn på twitter, men på twitter var altså det mulig.

Tvitre.no prøver å holde oversikten over norske tvitrere, og foruten lista over norsktoppen (de mest fulgte nordmennene) så finner du mange lokale lister. Blant annet er Tromsø 5. største by i Twitter-Norge. Tvitre.no er kun interessert i norske koblinger, så alle utenlandske som følger en norsk twitterkonto fjernes fra statistikken. Det var på denne statistikken jeg skulle jobbe meg oppover….

8 Steg mot førstesida

4.12. 2011, etter 4 år på twitter befant jeg meg på en nokså svak 128. plass over twitrere fra Tromsø, med bare 280 followers (235 norske). Det var helt nede på side 6, og langt fra en viktig posisjon i twittermiljøet i byen. Jeg bestemte meg for at noe måtte gjøres. Arbeidet med å nå førstesida i Tromsø startet.

Du kan lese deg grønn på guider og howto’s på nettet som prøver å si deg hvordan du skal lykkes med å nå fram i sosiale kanaler, som denne 10-punktslista over hvorfor noen velger å følge deg eller ikke. Jeg valgte å følge min egen magefølelse på hva som kom til å fungere. Husk jeg skal på topplista i Tromsø, ikke konkurrere med Justin Bieber:

  1. Jeg endret profilen min fra å fremstå som en velutdannet gjøk med mange verv, til en med en spennende jobb med normale interesser. Dette fenger alle lag av befolkningen bedre. Flere vil asossiere seg med denne profilen enn om jeg virket som en høyt utdannet pamp.
  2. Deretter tvitret jeg litt om ulike temaer slik at jeg skulle fremstå som en aktiv tvitrer med ulike meninger om mangt. Dette var viktig for at potensielle følgere skal oppfatte meg som aktiv, aktuell, engasjerende og morsom. Når jeg resirkulerte nyheter fra utlandet var det mer effektfullt å oversette disse til norsk og legge på en personlig kommentar enn å retweete/publisere de rått. Når noen postet interessant ting på Facebook så resirkulerte jeg historiene på Twitter. Jeg prøvde å holde meg unna tvitringer som “åå jeg er såååå trøtt” og “i dag skal jeg spise fiskeboller“.
  3. Jeg gikk inn på topplista for alle andre store byer og fulgte alle de mest fulgte tvitrerne der, inntil jeg nådde ca 1000 personer jeg fulgte. En del av disse ville få melding om at jeg fulgte de, de ville sjekke de siste tweetene mine og følge meg tilbake. På de første to dagene fikk jeg 65 nye followers, og en økning på 30%. Etter 6 dager hadde jeg fått 115 nye followers, en økning på over 50%. I denne tiden gjorde jeg ikke så mye annet enn å tvitre litt mer regelmessig enn normalt. Dette er free-ride perioden der jeg høstet alle de som følger andre mer eller mindre ukritisk. Den sjette dagen kom det inn kun 7 nye followers og free-ride perioden var over.
  4. Ved å gå inn på de mest aktive tvitrerne i min portefølje fant jeg  og fulgte ferske aktive tvitrere som er på nett og ivrig etter å utvide sin følgerskare. Antallet jeg fulgte steg til 1150 men de neste tre dagene fikk jeg over 70 nye followers. 12.12.2011 var jeg steget til 63. plass, midten av side 3, på Tromsølista til tvitre.no med 409 norske followers. Jeg hadde nå økt antall followers med 75% siden jeg startet. Det var ca. 280 followers opp til førstesida.
  5. Det neste steget var å bli mer aktiv. Ved å retweete ca. 10-20 ulike og aktive personer hver dag blant de som jeg fulgte men som ikke fulgte meg tilbake, ville jeg gjøre meg enda mer merkbar for disse og få de til å følge meg siden er lett å føle at du bør følge noen tilbake som retweeter dine meldinger. I denne perioden fikk jeg inn mange nye, selv om det var krevende å finne gode temaer å retweete. Det bør helst være noe man i ettertid kan se på som noenlunde interessant. Midt i desember deltok jeg på et jobbseminar der vi tvitret mye under hashtagen #itafagdag. Dette økte ikke antall følgere, men tilstedeværelsen på Twitter. Det er generelt sett lurt å kaste seg inn i enhver aktuell diskusjon som foregår under en hashtag. Mange søker på disse og vil legge deg til dersom de er interessert i temaet. Rett før jul var for eksempel seminaret #socialwinter en hot event.
  6. Jeg tok i bruk Klout for å måle min sosiale innflytelse. Den viste at jeg var på god vei i forhold til å oppnå min “toppstatus”. I midten av desember passerte jeg blant annet arbeidsgiveren min i innflytelse (se grafikken).
  7. For å øke nærværet på Twitter også når jeg var offline tok jeg i bruk Bufferapp. Denne lot meg legge inn tweets som ble autopostet til gitte tidsrom. Her la jeg typisk inn sitater, morsomheter og lenker til artikler som ikke var nye. Her kom det inn en del kommentarer og retweets. Derfor var det nødvendig å slå på “push-varsling” på telefonen slik at jeg hurtig kunne gå inn og følge opp disse. Det er uansett veldig fornøyelig å få inn et push-varsel om at at folk svarer og retweeter en av dine utopostete meldinger.
  8. Nå var tiden kommet til å rydde litt i lista. Ved hjelp av tjenestene FriendOrFollow og Tweeter Karma fikk jeg en oversikt over hvem jeg fulgte, men som ikke fulgte meg tilbake. De av disse som ikke hadde tvitret på flere måneder sluttet jeg å følge. Disse er neppe aktive og kan til og med ha forlatt Twitter.  Dette reduserte antallet “deadwoods” jeg fulgte, men bidro ikke til at jeg fikk flere inn. MEN det bidro til at forholdet mellom antallet jeg fulgte og antallet som fulgte meg nærmet seg noe. Dersom du vil sjekke ut andre verktøy enne FoF og Karma så kan du jo starte med å sjekke ut disse 30 verktøyene for å håndtere followers.

De siste ukene før nyttår piplet antall followers inn jevnt og trutt og på nyttårsaften passerte jeg 700 norske som fulgte meg. Dermed var målet om å nå førstesida nådd, og da Tvitre ble oppdatert 2. januar lå jeg på en knepen 24-25. plass. Bak meg i kjølvannet lå Tromsø Arbeiderparti, Norgesuniversitetet, Byrådsleder Hilmarsen, Tromsø Kino, m.fl. Etter det har antallet vokst til nærmere 800 norske followers (topp 20), og også Klout-scoren min gjorde også et hopp på nyåret.

Konklusjon

Ble jeg en ener i sosiale medier i løpet av desember? Nei, selvfølgelig ikke. Det er fristende å si at dette prosjektet bare var tull, og har ingenting med virkeligheten å gjøre. Man blir uansett ikke en ener i sosiale medier bare ved å komme på førstesida blant Tromsøtvitrerne. Men alt tyder på at denne 8-punkts fremgangsmåten er effektiv med hensyn til å få flere til å følge deg på Twitter, jeg økte i allefall min tilhengerskare med 200% og nådde målet med å trenge meg inn på førstesida over Tromsøtvitrere.

Ettersom antall tilhengere øker så øker også innvirkningen du har på nettverket rundt deg. I det siste har jeg langt flere som kommenterer tweetene mine og som retweeter det jeg skriver, enn jeg hadde i november 2011. Dermed når jeg ut til langt flere enn bare mine egne “followers”. Øyeblikkelig respons øker også interessen for mediet og gir motivasjon til å bidra med fornuftige ting. Klout var også nyttig som en indikator for hvilke områder man hadde innvirkning på. F.eks. mente Klout at jeg hadde en viss påvirkning på området “education”.

I de 8 stegene jeg har brukt har jeg prøvd å utheve de tingene som hadde størst effekt. Disse teknikkene er noe også du kan benytte for å øke din sosiale innflytelse og bygge opp merkevaren “Deg Selv”!

Verktøy

  • FriendOrFollow. Helt grei (men litt upresis) oversikt over hvem som følger deg eller ikke. Trenger ikke innlogging.
  • Tweeter Karma. Samme som FriendOrFollow, men krever innlogging. Litt mer strømlinjeformet grensesnitt.
  • HootSuite. Har begynt å bruke dette dashbordet mer og mer. Funker bra i browser og på mobile enheter. Flott grensesnitt på iPad, litt mer komplisert i browseren. Masse funksjonalitet. God listehåndtering. Litt problematisk å finne ut om du følger en person fra før eller ikke. Pro-versjonen er must for jobb/organisasjoner. Kan skedulere fremtidige tweets.
  • BufferApp. Enkel liten sak som lar deg sende ut fremtidige tweets uten at du selv er pålogget. Har en begrensning på 10 tweets i gratisversjonen.
  • Klout. Måler din innflytelse i sosiale nettverk. Krever innlogging og tilgang til dine nettverk.

Denne posten er hentet fra: svennhanssen.wordpress.com

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *