Spatial literacy

Universitetet ditt har pusset opp et av byggene og lag noen innovative læringsarealer. Vet du hvordan de skal brukes bare ved å se deg litt rundt? Evnen til å se på et areal og vite hvilke typer læringsaktiviteter arealet egner seg til liker jeg å kalle for “spatial literacy“. Dette er en evne som alle Read More

Jigsaw-metoden

Nylig lærte jeg om en læringsmetode som heter jigsaw. Under den første delen fokuserer hver gruppe om hvert sitt tema. Etterpå blir gruppene reorganisert slik at hvert tema er representert i hver gruppe. FutureLab passer perfekt som læringsarena når det gjelder jigsaw-metoden. Jeg hadde planlagt å bruke metoden på en workshop om aktiv læring i Read More

Årsrapport 2018-2019

Årsrapporten for 2018-2019 er nå klar. Den oppsummerer arbeid ved UiT Norges arktiske universitet angående aktive læringsklasserom. Les FutureLab Årsrapport 2018-2019

Sphero navigerer en løype.

Sphero

Nå har vi laget en video om Sphero! Målet er å produsere flere slike for å kunne dele med studenter og lærere etter endt undervisning. Se på vår video om Sphero på FutureLab sin YouTube kanal. Sphero er en programerbar robotball. Med Sphero lærer elever om blokkkoding, avstand, hastighet og vinkler. Dessuten er det gøy å Read More

lydbølge

Gjest på podcasten Digitale refleksjoner

FutureLab sin Nora MacLaren var gjest på podcasten Digitale refleksjoner, og episoden er nå lagt ut. Hør om historien til FutureLab og hvor viktig det er å ha studentansatte. En av våre studentansatte, Elisabeth, har også blitt intervjuet på Digitale refleksjoner. Episoden kommer til å bli lagt ut før jul. Digtale refleksjoner lages av Ann-Thérèse Read More

Aktiv læring uansett romtype

Opprinnelig publisert som gjesteinnlegg på bloggen til KvaNT Alle undervisere har et pedagogisk verktøykasse som de tar med seg inn i fagemnene sine. Opp i kassen finner man teknikker som think-pair-share, speed dating, studentrespons systemer, rollespill, med flere. På det første seminaret til KvaNT så vi nærmere på forholdet mellom aktive læringsmetoder og fysiske undervisningsrom. Read More

Visualiseringssenteret i Arktis på UiT i Alta

UiT Norges arktiske universitet har i samarbeid med Alta kommune og næringsklyngen Smart Construction Cluster utviklet et senter for visualisering av 3D-modeller av bygg og anlegg. Senteret er plassert sentralt på UiTs Campus i Alta og stilles til rådighet for bygg- og anleggsnæringen og Alta kommune. I tillegg vil senteret brukes aktivt i ingeniørutdanningen og Read More

Supporttjenester for aktive læringsklasserom ved UMN

University of Minnesota (UMN) i USA har hatt et helt bygg fylt med aktive læringsklasserom i cirka 10 år nå. Dessuten leverer de mange forskjellige typer support til fagansatte som vil ta disse rom i bruk og benytte aktive læringsmetoder generelt. Her er en oversikt: Current Professional Development Support for Active Learning Classrooms Center for Educational Read More

Studentansatte ved FutureLab: Martin, Ingeborg, Tobias, Elisabeth

Hils på våre nye studentansatte

FutureLab ønsker velkommen til våre tre nye studentansatte: Martin, Ingeborg og Tobias. Sammen med Elisabeth vil de sørge for god bruk av teknologi i lærerutdanningene. Har du spørsmål om aktiv læring eller bruk av teknologi i barnehage, grunnskole eller ungdomsskole? Våre studentansatte kan hjelpe! Ta kontakt: futurelab [krøllalfa] uit [punktum] no P.S. Tidligere studentansatte Andreas, Read More

3 damer og 1 mann står i sirkel rundt kameraet og varmer opp til å spille Boksen går i parken

Boksen går – nå som 360-video!

Forrige uka hadde nettverket Fremtidens klasserom i lærerutdanningene en samling ved det nyåpnet Undervisningsverkstedet ved Universitetet i Agder. Samlingen hadde video som tema, og vi skulle bruke tiden vår til å lære mer om video som læringsverktøy og produser en video selv. Dette ble en gyllen mulighet for meg å jobbe videre med 360-video som Read More