Derfor er tårer salte

Tårevæske er en blanding av vann, salt, proteiner, fett, sukker, sitronsyre og det bakteriedrepende stoffet lysozym. Lysozym er et enzym som løser opp bakterier.

Skrevet av: Elisabeth Øvreberg

Illustrasjonsfoto: Colourbox

­– Saltet i tårene kan da ødelegge bakteriene ved å tørke dem som en rosin, forklarer professor Ørjan Olsvik ved Det helsevitenskapelige fakultet ved UiT Norges arktiske universitet.

Tårevæsken lages i tårekjertlene, som sitter rett over øyekroken. Hver gang du blunker, strømmer tårevæske ut fra øyelokket og skyller vekk støv, bakterier, pollen og annet rusk og rask. Den brukte tårevæsken renner ned i tårekanalene.

– Hvis du gråter, klarer ikke tårekanalene å ta unna all væsken, og du får tårer som renner. Tårekanalene går ned til nesa og svelget, og det er tårene dine som gjør så du blir tett i nesa når du gråter. Du kan også kjenne smaken av dine egne tårer i svelget, fortsetter Olsvik.

Ifølge forskning.no, vet ikke forskerne hva det er som skjer i hjernen når den bestemmer at vi skal gråte, men den siste beskjeden kommer visstnok fra hypothalamus. Hypothalamus er et område i hjernen som styrer mange ting i kroppen som vi ikke har kontroll over, som for eksempel fordøyelsen og hjerteslagene.

Menn som lukter på kvinners tårer får dempet aggresjon og sexlyst.

Utrolig, men sant, tårer har lukt, og menn reagerer på denne lukten. I en studie, publisert i Science 2011, fikk 24 menn lukte på enten kvinnetårer eller på saltvann. Mennene fikk ikke vite hva de luktet på, og for å sikre seg at også saltvannet hadde lukt fra kvinnens hud, dryppet forskerne saltvannsdråpene ned i ansiktet til de samme kvinnene som hadde grått tårene.

Dermed kommer det store spørsmålet: Vil man kunne skille mennene som hadde luktet på ekte tårer fra de som bare hadde luktet på saltvann? Vil de reagere ulikt i etterkant når de får se på bilder av attraktive damer?

Det viste seg at det gjør de.

Mindre sexlyst

Mannfolka selv mente at verken tårene eller saltvannet hadde noen lukt. Det oppsiktsvekkende er at mennene likevel reagerte fysisk på tårene, for det viste seg at de som hadde luktet på ekte kvinnetårer hadde færre fysiske tegn til aggresjon, og de hadde lavere testosteronnivå i svetten enn de som luktet på saltvann.

Men det stopper ikke der. Etter lukteprøven fikk alle de 24 mennene se på bilder av damer. Forskerne kunne da registrere at gruppen som hadde luktet på ekte tårer mente at damene var mindre seksuelt tiltrekkende enn den gruppen menn som hadde luktet på saltvann.

En test som målte hjerneaktiviteten til forsøkspersonene, viste i tillegg at ”tåremennene” hadde lavere aktivitet i de hjerneområdene som forbindes med seksuell opphisselse.

Så kan tårenes sammensetning være et forsvar for fysisk svakere kvinner for å holde menn roligere? Kan tårer ikke bare vekke mennenes emosjonelle sider, men også få dem til ubevisst å oppføre seg mindre aggressivt?

Kvinner gråter én gang i uken

Forskere mener at gråt beskytter «den svake part» fordi tårer appellerer til medfølelse i stedet for aggresjon.

Kvinner gråter omtrent én gang i uken i gjennomsnitt, noe som er fem ganger så ofte som menn.

Går vi en del århundrer tilbake i tid, var ikke kjønnsforskjellene så store. Både kvinner og menn gråt mye, og gjerne i full offentlighet, ifølge historiske tekster.

Svenskenes landsfader, kong Gustav I (1496–1560), var blant mennene som brukte tårer som maktmiddel. Ifølge den svenske idéhistorikeren Claes Ekenstam strigråt svenskekongen i riksdagen når han ikke fikk viljen sin.

Dermed gikk det som kongen ville.

Kommentarer er stengt.