Derfor blir du avhengig av sukker

Som nordmann spiser du over 25 kilo sukker per år, men hvorfor stiger konsumet jevnt og trutt – når vi vet at det er usunt? Svar: vi har blitt avhengig.

Skrevet av: Elisabeth Øvreberg

Denne nyhetssaken har tidligere blitt publisert på uit.no/helsefak

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Sukker kan sammenlignes med stoffer som heroin og morfin. Helt sant. Forskning viser nemlig at sukkeret snakker med akkurat de samme systemene i kroppen som gjør oss avhengig av narkotika.

– Sukker er som et rusmiddel for hjernen, sier professor Aina Ravna ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT.

Hun forteller at bare noen få sukkerkorn i munnhulen gjør så belønningssystemet i hjernen reagerer og ønsker mer.

– I munnen har vi sukkerreseptorer, og det skal bare noen sukkerkorn til før de reagerer og gir belønningssystemet i hjernen et kick.

Belønningssystemet ligger i urhjernen, og er lystsenteret som styrer våre instinkter, som jakt og sex, og er dermed viktig for vår overlevelse.

Les også: Vår jakt etter belønning

Rotter fikk spasmer uten sukker

– I tillegg reagerer vi på sukker når vi spiser det, altså når vi får det i blodomløpet via fordøyelsen. Da går sukkeret direkte til opiatsystemet i ryggraden – kroppens eget smertestillende system som kan gjøre oss avhengig av morfin og heroin, sier Ravna.

Det er dette systemet som for eksempel gir deg lykkefølelse etter jogging, og gjør så du blir avhengig av denne gode følelsen etter en joggetur.

– Blir man avhengig av sukker, så er både belønningssystemet og opiatsystemet berørt. Forskning på rotter viste at rotter som ikke fikk sukker fikk abstinenser, som risting og skjelving, dersom de ble fratatt det jevnlige sukkerinntaket. Dette ligner veldig på reaksjonen til narkotikamisbrukere på avvenning.

Vi ønsker det vi ikke kan få

Ravna forteller at sukkeret gir oss et sug etter mer, spesielt når vi ikke har tilgang. Det er derfor det er så vanskelig å legge om kostholdet.

– Rotteforsøk viser at de rottene som har tilgang til sukker halve døgnet, har mer sukkersug enn de som har tilgang til sukker hele døgnet.

Hun tror det er derfor vi sliter med å holde dietter. Når sukker er forbudt, ønsker vi det bare mer.

– Sukkeret trigger kroppen, og har vi ikke tilgang, så vil vi ha det. Dette kan nok sammenlignes med urmennesket som sjelden fikk tak i sukker. Da gjaldt det å få i seg mest mulig når man endelig hadde muligheten. Bare tenk på all den uappetittlige maten urmennesket må ha spist for å overleve, og da er det ikke vanskelig å tenke seg at sukker og søtt var ekstra høyt verdsatt.

Ravna tror dermed det er en sukkerfelle å prøve å holde seg helt unna sukker.

– Belønningssystemet i hjernen gjør så du får enda mer lyst på sukker. Dette er tross alt det samme systemet som gjør at vi finner oss kjæreste.

Butikkene utnytter sukkersuget

Forskeren mener vi likevel må være moderate når det gjelder sukker, for det er ikke bra for oss. De siste 40 årene har sukker blitt lett tilgjengelig, og nå ser vi konsekvensene; livsstilssykdommer og fedmeepidemier.

– Sukkeravhengighet blir utnyttet av salgsnæringen. Bare se på hvor de plasserer sjokolade og godteri ved disken i butikken. Jeg er helt enig med helseminister Bent Høie om at dette må det bli en stopper for, sier Ravna og sikter til da Høie gikk ut i media og ønsket å fjerne det han kalte godte-terror ved disken i butikken.

– Jeg har sett meg grundig lei på det som foreldre utsettes for i kassaområdet i matbutikkene våre. Sjokolade og godteri er plassert lavt, for å lokke barn og foreldre til å kjøpe. Det er rett og slett godteri-terror som vi må bli kvitt, sa Høie til VG under EAT-konferansen i Stockholm.

– Noe av det verste knyttet til sukkerforbruket, er at dagligvarebutikkene bevisst bruker det til å lokke kundene til å kjøpe sukker og godteri, ved å plassere dem strategisk på siste del av sløyfen du går i, når du handler i matvarebutikkene i Norge, la han til.

Les også: Sjokolade – må ha det, bare må ha det

Les også: Hjernen reagerer på julekrydder

Les også: Galskapens rus

Kommentarer er stengt.