Dato: etter avtale. Ta kontakt minimum to måneder før ønsket opplegg.
Tidsbruk: ca. 4 timer.
En blodig kniv i gangen! Hvem er det som har etterlatt seg blodspor? Elevene må finne svaret…
I dette undervisningsopplegget får elevene lære mer om rettsgenetikk, og hvordan man i rettsmedisinen jobber for å analysere spor. I jakten etter å finne ut hvem som har etterlatt seg et blodspor tar vi også med elevene på bioingeniør-laben, hvor de får prøve seg på laboratoriemetoder som restriksjonsenzymer og elektroforese.
Dette undervisningsopplegget retter seg spesielt mot Biologi 1 og 2.
PS: Visste du at vi har et eget rettsgenetisk senter på UiT? Og at du som student ved UiT kan ta kurs innen rettsgenetikk og medisinsk genetikk?
Opplegget tar utgangspunkt i følgende kompetansemål:
Bioteknologi:
- gjør rede for framstilling av genetiske fingeravtrykk, og hvordan de kan brukes i rettsmedisin og i studium av slektskap mellom individ og grupper av organismer