Visste du at alle videregående skoler i Nord-Norge har fått et klassesett med populærvitenskapelige artikler om dopamin – molekylet for lyst, last og lidelse tilsendt til skolebiblioteket?
Med utgangspunkt i kompetansemålene viser vi i oversikten under hvilke artikler som kan bidra til undervisningen deres eller som forarbeid i forbindelse med et klassebesøk ved Det helsevitenskapelige fakultet i Tromsø:
(Last ned lærerveiledning_Dopaminartikler)
Biologi
Kompetansemål:
- trekke ut informasjon fra biologiske tekster, brosjyrer, aviser, bøker og fra Internett, og vurdere hvordan informasjonen er underbygd
- gjøre greie for oppbygginga av og funksjonen til sentrale organsystem i kroppen, og drøfte årsaker til sykdommer som har sammenheng med livsstil
- sammenligne hormonsystemet og nervesystemet og forklare hvordan disse systemene blir påvirka av ulike stoff
Relevante artikler:
Her kan du bruke de fleste artiklene, men vi anbefaler spesielt:
- «Dopamin – vår naturlige rus»: Aina W. Ravna om dopaminmolekylet, s. 4
- «Rett i fletta»: Aina W. Ravna om virkemåten av rusmidler og narkotika, s. 12
- «Spis sild og bli snill»: Siv Kvernmo om ADHD, medisinering og kosthold, s. 39
- «Syk i hodet?»: Audun Hetland om ekstremsport, s. 53
Helse- og oppvekstfag VG1
Kompetansemål:
- Gjøre greie for sammenhenger mellom helse og livsstil
- Drøfte og gi eksempel på hva den enkelte og samfunnet kan gjøre for å bedre egen helse og folkehelsa, både psykisk og fysisk
- Forklare hvordan kroppen er bygd opp og fungerer i forhold til livsstilssykdommer, og forklare konsekvensene av svikt i vitale kroppsfunksjoner
- Forklare hva et etisk dilemma er, og gi eksempler på slike dilemma
Relevante artikler:
- «Rett i fletta»: Aina W. Ravna om virkemåten av rusmidler og narkotika, s. 12
- «Spis sild og bli snill»: Siv Kvernmo om ADHD, medisinering og kosthold, s. 39
- «Spiseforstyrrelser»: Gunn Pettersen
- «Har du viljestyrke?»: Pål Johan Karlsen, s. 63
- «Placeboeffekten»: Magne Arve Flaten, s. 66
Helsearbeiderfag vg2
Kompetansemål:
- gjøre rede for sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse og hvordan fysisk aktivitet kan bidra til å forebygge de vanligste livsstilssykdommene
- gi eksempler på aktiviteter som fremmer helse, trivsel og livskvalitet
- gjøre rede for symptomer på ulike sykdommer og lidelser knyttet til allmenntilstand, næringsopptak, utskilling av avfallsstoffer og allergier, og foreslå tiltak
Relevante artikler:
- «Parkinsons sykdom og psykiatri»: Svein Ivar Bekkelund, s 32
- «Spiseforstyrrelser»: Gunn Pettersen, s. 46
- «Syk i hodet?»: Audun Hetland
- «Har du viljestyrke?»: Pål Johan Karlsen, s. 63
- «Placeboeffekten»: Magne Arve Flaten, s. 66
Helsesekretær VG3
Kompetansemål:
- informere pasienter om hvordan sunt kosthold, fysisk aktivitet, og det å unngå å røyke kan medvirke til å forebygge
- livsstilssykdommer, psykiske lidelser, infeksjoner og smerte
- drøfte smertebegrepet
- gjøre greie for de vanligste livsstilssykdommene, kroniske sykdommer, psykiske lidelser, infeksjoner og smerter og for de vanligste legemidlene som blir brukt
Relevante artikler:
- «Parkinsons sykdom og psykiatri»: Svein Ivar Bekkelund, s 32
- «Spiseforstyrrelser»: Gunn Pettersen, s. 46
- «Har du viljestyrke?»: Pål Johan Karlsen, s. 63
Helseservicefag VG2
Kompetansemål:
- drøfte sammenhenger mellom helse, levevaner, fysisk aktivitet og kosthold
Relevante artikler:
- «Spis sild og bli snill»: Siv Kvernmo om ADHD, medisinering og kosthold, s. 39
- «Spiseforstyrrelser»: Gunn Pettersen, s. 46
- «Syk i hodet?»: Audun Hetland om ekstremsport, s. 53
- «Har du viljestyrke?»: Pål Johan Karlsen, s. 63
Idrett
Kompetansemål:
- gjøre greie for faktorer som påverkar motivasjonen til aktivitet og trening
- gjøre greie for sammenhenger mellom regelmessig fysisk aktivitet, livsstil og helse, og hva det innebærer å ta ansvar for egen helse
Relevante artikler:
- «Dopamin – vår naturlige rus»: Aina W.Ravna om dopaminmolekylet, s. 4
- «Syk i hodet?»: Audun Hetland om ekstremsport, s. 53
- «Har du viljestyrke?»: Pål Johan Karlsen, s. 63
Kjemi
Kompetansemål:
- finne fram til og presentere eksempler på aktuell kjemirelatert forskning innen miljø og industri
- drøfte hvordan forskere sikrer at forskningen er etisk forsvarlig
Relevante artikler:
- «Dopamin – vår naturlige rus»: Aina W.Ravna
- «Drug design på data´n»: Aina W. Ravna og Ingebrigt Sylte om molekylmodellering, s. 22
- «Placeboeffekten»: Magne Arve Flaten, bl. a. om forskningsetikk s. 66
Kunst
Kompetansemål:
- gjøre greie for særtrekk ved ulike epoker på 1900-talet og fram til i dag
- gjøre greie for særtrekk, problemstillinger og virkemiddel i kunsthistoriske retninger, fra realismen og framover
- sette kunstverk inn i en samfunnsmessig og idéhistorisk sammenheng
Relevante artikler:
- «Rus i kunsten – kunst i rusen»: Bjarne Isaksen bruker bildeeksempler fra f. eks. Picasso og Degas, side 80 ff.
Naturfag
Kompetansemål:
- drøfte spørsmål knyttet til slanking, spiseforstyrrelser og trening, og til hvordan livsstil påvirker helsen
Relevante artikler:
- «Spiseforstyrrelser»: Gunn Pettersen, s. 46
- «Syk i hodet?»: Audun Hetland om ekstremsport, s. 53
- «Dopamin – vår naturlige rus»: Aina Westrheim Ravna, s. 4
Teknologi og forskningslære
Kompetansemål:
- gjøre rede for hvordan forskning utvikles og kvalitetssikres gjennom samarbeid, kritisk vurdering og argumentasjon
- drøfte økonomiske, miljømessige og etiske spørsmål i forbindelse med naturvitenskapelig forskning og teknologiutvikling
- drøfte og gi eksempler på hvordan forskningsresultater og ny teknologi formidles og brukes av forskningsinstitusjoner, medier, bedrifter, interessegrupper og myndigheter
Relevante artikler:
Til sistnevnte kan du bruke de fleste artiklene, ellers anbefaler vi spesielt:
- «Drug design på data´n»: Aina W. Ravna og Ingebrigt Sylte om molekylmodellering, s. 22
- «Placeboeffekten»: Magne Arve Flaten, bl. a. om forskningsetikk s. 66