Operasjon dagsverk ved UiT

Haakon Søraas som går 1 året ved forskerlinjen på Narvik vg. avd. Frydenlund hadde et ønske om å bruke noe av sin kompetanse i forbindelse med operasjon dagsverk http://www.od.no/ . Og søkte om å få jobbe en dag ved UIT fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi. Han fikk jobb ved institutt for industriell teknologi hvor vi hadde to konkrete problemstilling han kunne få løse.

Maskin utdanningen er en del av instituttet, og i faget elektroteknikk og automatiseringsteknikk brukes blant annet Arduino for å genere programmer og styringer til maskiner og utstyr. Vi ønsket at Haakon skulle finne svar på om vi med det utstyret vi hadde kunne måle dreiemomentet på en motor vha. strekklapper og en programkode i Arduino.

I tillegg ønsket vi at han bisto en studentgruppe som skal utstyre en drone til Norsk folkehjelp med en rednings boks som skal festes til dronen. For å frigjøre boksen fra dronen har studentene valgt å bruke Arduino Software og hardware

Mot slutten av dagen tok vi et kort intervju med Haakon for å få høre hvordan arbeidsdagen hans har vært.

Det har vært en helt fantastisk dag, jeg har fått brukt masse av det jeg har lært fra tidligere, og i tillegg lært mye nytt. I starten på dagen lærte jeg å montere strekklapper, de limte vi til metallet og senere på dagen koblet vi dem opp mot arduino og programvaren som vi skulle teste ut og modifisere. Det er var mye å ta hensyn til og en god del beregninger som vi måtte gjøre slik at vi kunne kontrollere at det vi målte ut fra programvaren var riktig.

Vi brukte først et lodd på 10 kg, som vi belastet aluminiumstaven med, Strekklappene blir litt strekt og tråene i dem litt tynnere slik at resistansen i dem øker, og derved øker spenningen (volt) det er denne endringen programmet i arduino registrer, og så er det programmert slik at vi direkte kan lese ut spenningen i materialet som N/mm2.

Deretter sammenlignet vi denne spenningen mot den teoretisk bøyespenning som vi beregnet. Når vi til slutt hadde funnet en løsning som fungerte testet vi den i den manuelle strekkprøvemaskinen, og vi kunne da lese direkte ut spenningen i N/mm2. Det gjenstår nok ennå litt arbeid for, men vi fant ut det meste, og det vi har funnet ut er at vi har et program og en metode som nå kan brukes får å måle dreiemomentet på motoren som studentene skal ha lab-oppgaver på.

Jeg fikk også bidra med løsninger for programvaren som skal løse ut redningsboksen til dronen som en gruppe studenter har. De har et fag hvor de får utviklet et konsept fra en ide til ferdig produkt og de holder nå på å bygge prototypen. Vi fant til slutt ut at om vi byttet en transistor med et rele løste vi problemet med at utgangene på Arduino kortet ikke leverte nok strøm. I tillegg fikk vi programmet til å fungere helt knirkefritt, det var artig.

Og så skal jeg få være med når prosjektgruppa tester redningsdronen med påmontert rednings boks, så det blir veldig flott å se på noe som virker, og som kan være med å berge folk i nød. Litt som OD-dagen i miniatyr.