Home

Bevisst bruk av technology

Vi (faglig og administrativ ansatte i høyere utdanning) vil gjøre noe mer enn å “sette strøm på papir”. Hvis vi skal endre praksisen vår, for eksempel ved å introdusere et nytt digitalt verktøy, må det ha nytteverdi for oss og studentene våre. Dette er temaet i Derek Bruff sin nye bok “Intentional Tech: Principles to Read More

Gutt med bok og penn i hånden snakker med en dame via nettmøte på laptop.

Webinarfestivalens program er nå lagt ut

Webinarfestivalen ble arrangert av NTNU for første gang i fjor, og de gjentar suksessen på den 28. og 29. januar. Programmet er nå lagt ut på deres nettside og inkluderer mange spennende temaer som er relevant for høyere utdanning. Konferansen er 100% nettbasert. Delta fra hvor som helst på alle sesjonene du vil – helt Read More

Dame utfører fysiske øvelser. Hun har VR-briller på seg.

Program for studentaktiv læring

Diku har publisert vårens Program for studentaktiv læring. Dette er en mulighet for fagmiljøer i høyere utdanning til å søke midler til forbedring av sine studieprogram. Vi vet at studentaktiv læring er en bra ting, så det er bare å få mer av det! Avdeling for IT ønsker å støtte fagmiljøene ved UiT ved å Read More

Omen laptop, to håndkontrollere og et HTC Vive Pro headsett

VR-piloten fortsetter i Harstad

I høst har det vært et pilotprosjekt på Natur- og helsebiblioteket i Tromsø som handlet om hvordan VR (virtuell virkelighet) kunne anvendes av studenter og ansatte. Erfaringsrapporten er overlevert til Det helsevitenskapelige fakultetet, Universitetsbiblioteket og Avdeling for IT. Rapporten oppfordrer alle tre enhetene til å fortsette å jobbe med VR og gjøre det til en Read More

Skjermbilde fra videoen om nominasjonen. Hånd plukker opp VR-kontroller.

Nominert til UNINETTs innovasjonspris

Avdelingen for IT ved UiT Norges arktiske universitet ble nominert til UNINETTs innovasjonspris for 2019. Vi er stolt over å ha blitt vurdert og gratulerer vinneren Universitetet i Bergen! Se på videoen om hvorfor UiT var nominert til innovasjonsprisen.

Testrom for interaktive skjermer

I forbindelse med nye bygg og renovering av eksisterende lokaler får vi ofte spørsmål om interaktive tavler. Læreren ønsker å kunne skrive for hånd på en digital flate. Interaktive tavler er særlig god for deling av innhold via Skype for Business, Adobe Connect eller ligende. Dessuten har man mulighet til å lagre det man har Read More

Dør til VR-rommet

Pilotprosjekt Virtuell virkelighet i utdanning

Pilotprosjeketen for bruk av VR (virtuell virkelighet) i utdanning ved Det helsevitenskapelige fakultet er i gang! Et rom bak skranken på Natur-og helsebiblioteket er utstyrt med en HTC Vive Pro og flere programmer som er relevant for studenter ved Helsefak. Studenter og ansatte kan reservere seg tid på VR-rommet ved å booke rommet i Outlook. Read More

Aktiv læring uansett romtype

Opprinnelig publisert som gjesteinnlegg på bloggen til KvaNT Alle undervisere har et pedagogisk verktøykasse som de tar med seg inn i fagemnene sine. Opp i kassen finner man teknikker som think-pair-share, speed dating, studentrespons systemer, rollespill, med flere. På det første seminaret til KvaNT så vi nærmere på forholdet mellom aktive læringsmetoder og fysiske undervisningsrom. Read More

Mann i dress bryter ut av egget og holder en lyspære over hodet.

Prosjektmidler: Digitalisering for læring i høyere utdanning

Diku har lyst ut prosjektmidler for utforsking og utvikling av pedagogisk praksis. Prosjekter kan fokusere på aktiv læring, digital vurdering eller digitale læringsformer i samarbeid med arbeidslivet. Søknadsfrist 22. oktober 2019. Avdeling for IT stiller gjerne opp som samarbeidsparter!

3 damer og 1 mann står i sirkel rundt kameraet og varmer opp til å spille Boksen går i parken

Boksen går – nå som 360-video!

Bloggposten ble først lagt ut på FutureLab. Forrige uka hadde nettverket Fremtidens klasserom i lærerutdanningene en samling ved det nyåpnet Undervisningsverkstedet ved Universitetet i Agder. Samlingen hadde video som tema, og vi skulle bruke tiden vår til å lære mer om video som læringsverktøy og produser en video selv. Dette ble en gyllen mulighet for Read More