Home

Ung mann bruker loddebolt for å fikse en datamaskin.

Digital notatblokk med kode

Erfaringen fra å bruke OneNote er at det er kjekt å ha alt dokumentasjon i én plass. Jupyter Notebooks er en digital notatblokk der man kan legge til “Live code – Interactive widgets – Plots – Narrative text – Equations – Images – Video”. Da er Jupyter Notebooks som OneNote for koding – samle alt om Read More

Mikrofon i opptaksstudio

566 rom med AV utstyr

En av oppgavene til Seksjon for digitale utdanningstjenester for tiden er å oppdatere dokumentasjonen av rom ved UiT som har audiovisuelt (AV) utstyr. Opptelling er ikke ferdig enda, men er her noen foreløpige tall. UiT har totalt 80 bygg og 566 rom med AV utstyr. 226 rom har utstyr for samhandling via Skype for Business, Read More

tommel opp, utropstegn, tommel ned

Nettskjema

Nettskjema, the web-based tool to design questionnaires, is gaining interest at the UiT. To academics at RBKU (Regionalt Kunnskapssenter for Barn og Unge, Nord) it may prove inexpensive, locally supported and a more secure alternative to commercial brands like Questback and Qualtrics. Developed by the Center for Information Technology (USIT) at the University of Oslo Read More

Rom inndelt i soner for arbeid med forskjellige teknologi rettet mot lærerutdanning

Campusutforming

I Notodden denne uken var det et nettverkssamling for vi som jobber med fremtidens klasserom. I forbindelse med det diskuterte vi en rapport fra regjeringen Campusutforming for undervisning, forskning, samarbeid og læring. Høgskolen i Sørøst Norge har nylig åpnet DigTek Lab. DigTek Lab er et rom som er rettet mot lærerutdanning. Den oppfordrer til pedagogisk Read More

Nora demonstrerer bruk av interaktiv tavle

Demonstrasjon av interaktiv tavle

Vi har lagd en video som demonstrerer en Prowise Entryline 86″. Dette er et stort interaktiv tavle som egner seg til mindre klasserom eller møterom. Det blir en slags overgang fra å forelese med whiteboard siden man kan bruke de samme undervisningsmetoder. Det er ikke sagt eksplisitt i videoen, men legg merke til hvordan man Read More

Nora demonstrerer bruk av tegnebrett

Demonstrasjon av tegnebrett

Vi har lagd en video som demonstrerer en Wacom Cintiq 27 QHD. Dette er et stort tegnebrett som egner seg til auditorium, store klasserom og gjør-det-selv opptaksstudio. Med et tegnebrett kan man rette seg mot publikum hele tiden og kunne skrive notater. Det er en fordel med et tegnebrett at man kan lagre de håndskrevne notater Read More

Mikrofon i opptaksstudio

Opptak av undervisning

UiT tilbyr automatisk opptak av undervisning i tillegg til flere tjenester for å lage videoer. Kort oppsummert: Automatisk opptak av undervisning bestilles i timeplanleggingssystemet. Forelesning må foregå i et rom med det riktige utstyret. Faglærer får en lenke til der opptakene publiseres, og han/hun gir lenken videre til studentene. Studentene kan også se på opptakene i Read More

Flyfoto av Trondheim

Meld deg på Læringsfestivalen!

Påmelding til årets Læringsfestivalen ved NTNU er nå åpen. Vi kommer til å være tilstede, og vi oppfordrer faglig ansatte ved UiT til å delta. Se programmet for torsdag og for fredag. Vi gleder oss til mange interessante diskusjoner om teknologi i høyere utdanning. Vi koordinerer gjerne et treff på den 2. mai for UiT-folk som Read More

Fremtidens klasserom

UiT sin FutureLab er nevnt i ny bloggpost fra Utdanningsdirektoratet om fremtidens klasserom. I posten nevnes det en samling på den ny åpnet DigTek lab i Notodden. Flere repesentanter fra FutureLab som kommer til å bli med på samlingen. De gleder seg til å snakke om all ting klasserom, teknologi og lærerutdanning!

Mikrofon i opptaksstudio

Avtale om bruk av digitale læringsressurser

Denne bloggposten ble først publisert på Result. UiT har utviklet en Avtaleskjema-mal som skal brukes av alle undervisere og ansatte når det utvikles digitale læringsressurser ved UiT. Dette er for å sikre en forpliktende avtale mellom UiT og innholdsansvarliges fakultet/institutt når det gjelder opphavs- og bruksrett av en produsert digital læringsressurs. Skjemaet finner du her