Fagfornyelsen i møte med 8-13 Written by Andreas Storvik Strauman on 06/02/2019

Fagfornyelsen er en utviklingsprosess som har som mål å fornye læreplanene i skolen. Dybdelæring, sammenheng mellom fagene, kritisk tenkning og kreativitet er viktige stikkord. Slike endringsprosesser i det norske skolesystemet vil ikke bare påvirke oss som lærerutdanningsinstitusjon. Fagfornyelsen stiller krav til oss. Samtidig er det vårt ansvar som utdanningsinstitusjoner å stille spørsmål til og granske de endringene som blir vedtatt. Våre lektorstudenter skal i fremtiden møte en fagfornyet skole. Vi må derfor sette oss inn i, forutse, og kunne forberede dem på denne utviklingsprosessen og de endringer den innebærer. Våre lektorstudenter skal som fremtidige lektorer ikke bare ha kompetanse til å undervise i sine fag, men også i å delta i utviklingsarbeid i skolen.

Årets lektorutdanningskonferanse er en gylden anledning for alle som er involvert i lektorutdanninga til å få kunnskap om fagfornyelsen og til å reflektere over hva den innebærer for oss. Vi ønsker i samarbeid med dere å diskutere spørsmål som:

Hvordan skal vi sammen med våre studenter skape kunnskap om hvilken undervisningspraksis vi trenger i skolen etter fagfornyelsen? Hva menes med dybdelæring innen disiplinfag, profesjonsfag, og praksis? Hva betyr tverrfaglige temaer innen i de forskjellige skolefagene, og hvordan kan vi arbeide med en slik tverrfaglighet?