Program

Torsdag 7. november

 

08.30-09.00 Registrering

09.00-09.15 Wenche Jakobsen, prorektor for utdanning og kvalitet ved UiT Norges arktiske universitet åpner konferansen og ønsker velkommen!

09.15-10.15 Terje Lohndal, NTNU & UiT • Mary Ann Ronæs, Utdanningsdirektoratet • Anne Dahl, NTNU: Fagfornyelsen: Prinsipper, læreplan, eksamen

10.15-10.45 Bardufoss videregående skole: Hvordan skolen har arbeidet med fagfornyelsen

10.45-11.00 Pause

11.00-13.00 Parallellsesjoner delt inn etter tre fagområder: realfag, språkfag og samfunnsfag (se detaljer under)

13.00-14.00 Lunsj

14.00-16.00 Parallellsesjonene fortsetter. 16.00: Takk for i dag, eventuelt/ praktisk info

 

19.00 Sosialt samvær, middag og underholdning på The Edge

 

Parallellsesjon realfag. Rom: Arbeidskontoret 2

Ordstyrer: Stian Normann Anfinsen, UiT

11.00-11.40 Liv Oddrun Voll, Naturfagsenteret: Dybdelæring i naturfag

11.40-11.55 Cathrine Wahlstrøm Tellefsen og Knut Mørken, UiO: Realfaglig programmering – hva betyr det for lektorutdanningen?

11.55-12.10 Pause

12.10-13.00 Cathrine Wahlstrøm Tellefsen og Knut Mørken, UiO: Realfaglig programmering – hva betyr det for lektorutdanningen? (fortsettelse)

13.00-14.00 Lunsj

14.00-14.35 Andreas Haraldsrud, Valler vgs/UiO: Programmering i programfagene – muligheter og utfordringer

14.35-14.50 Stian Normann Anfinsen, UiT: Integrering av programmering i lektorutdanninga

14.50-15.05 Pause

15.05-15.20 Cathrine Wahlstrøm Tellefsen og Knut Mørken: Erfaring fra ProFag og lærdom for lektorutdanningene

15.20-16.00 Anne Birgitte Fyhn, UiT: Utforsking og dybdelæring i matematikkfaget

 

Parallellsesjon samfunnsfag. Rom: Kjøpmannsrommet

Ordstyrer sosiologi: Gunnar C. Aakvaag, UiT

Sissel Eriksen, UiT: Sosiologilektor – muligheter og utfordringer i utdanningen

Øyvind Wiborg, UiO: Fagfornyelsen og lektorutdanningen

Thomas Hasvoll, Bardufoss vgs: Tverrfaglighet og fagfornyelsen

paneldiskusjon

 

Ordstyrer historie: Ketil Zachariassen, UiT

Karsten Korbøl, UiO: Arbeidet med fagfornyinga i historiefaget – strategiar og val

Jan Frode Hatlen, NTNU: Fagfornyinga – og kva så? Kva innebærar fagfornyinga for lektorutdanninga 8-13 i historie

Anna Obstfelder Ystbø, UiT: Kjærneelementene i historiefaget – ein studie av høyringssvar

Ketil Zachariassen, UiT: Urfolk og nasjonale minoritetar i den nye læreplanane

 

Parallellsesjon språkfagene. Rom: Arbeidskontoret 1

Ordstyrere: Christopher Loe Olsen og Cathrine Theodorsen, UiT

Ingebjørg Tonne, UiO: Fagfornyelsen og norskfagets språklige og grammatiske temaer

Beate Lindemann, UiT: Å forstå og å bli forstått ­– fokus på kommunikasjon i fagfornyelsen av læreplanen i fremmedspråk

Anne Dahl, NTNU: Flerspråklighet og språklæring

Kjersti Faldet Listhaug, NTNU: Fremmedspråk og språklæring

Per Arne Michelsen, HVL: Norsk litteratur og norskdidaktikk

Ruben Moi (UiT): Fagfornyelsen i engelskfaget

Christopher Loe Olsen, Carina Mari Edvardsen, Lina Johanna Kjelsvik, Frode Heichelmann: Dybdelæring i språkfagene

 

 

Fredag 8. november

 

09.00-09.30 Emilie Flølo Dyrstad, Kvaløya vgs. og Sigve Solheim, Tromstun skole: Nyutdanna lektorer forteller om sitt første år som lærer i skolen

09.30-10.30  Merethe Linelle Trollsås (USN), Brage Lauten (NTNU), Louise Høines (UiS), Thea Lillevik Bårdsen (UiB), Julie Bratteng (UiT), Astrid Leiros Sandberg (UiT): Analyse av lektorutdanninga fra studentperspektiv. Moderator: Stian Anfinsen

10.30-10.45 Pause

10.45-11.45 Torjer Olsen, UiT: Samisk innhold i fagfornyelsen

11.45-12.30 Kjersti Lea og Jorun Nyhléhn, UiB: Integrert og eksemplarisk. En suksesshistorie om samarbeid

12.30-13.00 Anne Eriksen, UiT: Oppstart med STIL – fokus på læringslyst og læringsbehov

13.00 Stafettpinnen overleveres og lunsj på hotellet