Anne Dahl er førsteamanuensis i engelsk språkvitenskap ved Institutt for språk og litteratur ved NTNU, og arbeider med temaer innen språktilegnelse og flerspråklighet. Hun deltar også i arbeidet i en av Utdanningsdirektoratets eksamensnemder for engelsk, med spesielt ansvar for språklige aspekter i eksamen.
Fagfornyelsen: prinsipper, læreplan, eksamen
Sammen med Terje Lohndahl, NTNU og Mary Ann Ronæs Utdanningsdirektoratet: Innlegget vil ta for seg arbeidet med utviklingen av ny læreplan for engelskfaget på videregående. Det vil først presentere rammene fra Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet for fagfornyelsen mer generelt. Deretter vil det gi et eksempel på hvordan læreplangruppene har arbeidet ut fra disse rammene, kort si noe om relevant forskning som har ligget til grunn for arbeidet, samt diskutere hva målsetningene med de nye læreplanene for engelskfaget er. Til slutt vil innlegget si litt om helheten og sammenhengen i læreplanen gjennom å vise hvordan eksamensutviklingen og -arbeidet henger sammen med læreplanen og de generelle føringene.
Anne Dahl har også eget innlegg i parallellsesjonen språk: Flerspråklighet og språklæring