Ingebjørg Tonne

Ingebjørg Tonne
  • Fagfornyelsen og norskfagets språklige og grammatiske temaer

Ingebjørg Tonne er professor i nordisk språk ved Senter for flerspråklighet, Universitetet i Oslo. Hennes forskningstema er forholdet mellom grammatikkundervisning og skriveutvikling hos skoleelever, og samvariasjon mellom språklige faktorer knyttet til leseferdigheter og skriveferdigheter. Hun er også interessert i grammatiske kontraster mellom ulike språk og hvordan kontrastivt arbeid kan bidra til økt metaspråklig bevissthet hos elever. Ingebjørg Tonne var medlem i læreplangruppene for norsk i forbindelse med Fagfornyelsen 2020.

I bidraget Fagfornyelsen og norskfagets språklige og grammatiske temaer legger Ingebjørg Tonne fram hvilke grep som er tatt når det gjelder de språklige og særlig de grammatiske temaene i den reviderte læreplanen. Hovedtrekkene er at det skal være en mer systematisk progresjon i metaspråklig bevissthet hos elevene, fra de minste til de største delene av språksystemet (fonologi – morfologi – syntaks) og fra elevens eget muntlige språk, via språkvarieteter i lokalsamfunnet, til nasjonal, nordisk og historisk språklig variasjon.

parallellsesjon språk