Per Arne Michelsen

Per Arne Michelsen
  • Norsk litteratur og norskdidaktikk

Per Arne Michelsen er førsteamanuensis ved Høgskulen på Vestlandet. Han har lang erfaring med undervisning i litteratur fra lærerutdanningen, nordisk på universitetet og den videregående skolen. Forskingsfeltene hans er først og fremst litteraturvitenskap og litteraturdidaktikk, der han har en lang rekke utgivelser. Den siste store publikasjonen er Litteraturdidaktikk sammen med Atle Skaftun (UiS).

Sammenfatning: Vil fagfornyelsen kunne føre til at vi underviser litteratur akkurat som før, eller må vi være åpne for endringer? Er det sånn at litteraturfaget i skolen skal legge premissene for fagene på universitet og høyskoler, eller er det disiplinfaget som fortsatt skal ha styringen og bestemme hva som er faglighet god nok? Svaret er selvsagt at profesjonsfaget fortsatt skal stå i spennet mellom disiplinfaget og skolefaget. Noe av det som profesjonsfaget må forholde seg til i de nye planene er kjerneelementene i fagene, de tverrfaglige temaene, dybdelæringstanken, det impliserte litteraturbegrepet og sist, men ikke minst måten det forventes at elevene skal arbeide på. Dette siste kommer indirekte fram gjennom verbbruken i planene, der for eksempel «utforske» er kronet som en nøkkelaktivitet. Hva vil alt dette si for litteraturfaget i lektorutdanningen?

parallellsesjon språk