Torjer A. Olsen er professor i urfolksstudier og leder av forskningsprosjektet Urfolk, medborgerskap og utdanning. I forskninga har han de siste åra særlig skrevet om urfolk og minoriteter i læreplaner og lærebøker. Olsen har fra 2017 til 2019 vært knytta til Fagfornyelsen og Utdanningsdirektoratet først gjennom kjerneelementarbeidet, så som leder av læreplangruppa for KRLE.
Samisk innhold i fagfornyelsen: Fagfornyelsen representerer som navnet sier et ønske om endring i skolen. Dette gjelder også samisk innhold i skolen – på flere nivåer. Med den nye læreplanens overordna del er samene for første gang eksplisitt anerkjent som Norges urfolk. Dette har konsekvenser i læreplanene. I innlegget diskuterer jeg føringene for skolen når det gjelder 1) samiske rettigheter, 2) kunnskaper om samiske forhold for alle i den norske skolen, og 3) kravet om urfolksperspektiv i demokratiopplæring.