UIT: Lærerstudentene blogger om kulturpedagogiske
utfordringer i skole og samfunn

Som ledd i undervisningen på 4. året, har studentene fra GLU 1-7 og 5-10 skrevet bloggposter om kulturpedagogiske utfordringer i skole og samfunn.

Det er blitt mange interessante tekster om en rekke emner som er aktuelle i undervisning og læring om skolen og samfunnet.

God lesing!

Hallo! Det er på tide at vi snakker om skolevegring!

Skrevet av Eirik Mannsverk Jeg husker godt hvordan teammøtene på praksisskolen min var da en spesifikk elev nok en gang ikke møtte opp til undervisning. Ubehagelig. Kontaktlæreren, som også var min praksislærer på den tiden, sukket tungt etter endt skoledag og trakk...

les mer

Fra dansevideoer til nyhets- og informasjonskilde

Av Birgitte Holm Hansen I en verden der teknologien stadig utvikler seg, og sosiale medier kontinuerlig endrer seg, har en ny retning tatt ungdom med storm når det gjelder konsumering av nyheter. Den sosiale medieplattformen, TikTok, med korte videoer av dansevideoer...

les mer

Skolens kamp mot digital mobbing

Av Iris Ryeng. «Jeg syntes det er vanskelig å jobbe på gruppe med henne når jeg vet at hun er leder i jentechatten jeg ikke får være med i» Gjennom mine praksisperioder hørte jeg mye merkverdig fra flere barnemunner. Jeg har trukket på smilebåndet, hevet øyenbryn,...

les mer

Enormt press for 15-16. åringer

av Guro Reinholdtsen. I alle år har ungdommer tatt valg om hva de ønsker å gjøre med livet sitt. Når de er ferdig på ungdomsskolen skal de ut i den voksne verden, men hvilken retning skal de ta? Besteforeldregenerasjonen gikk ut etter 7-9 års skolegang og flere gikk...

les mer

Mer drama i skolen?

Av Therese Ødegården. Skolen og utdanningsforløpet er i stadig forandring, og undervisningen utvikler seg fra å ha en tradisjonell tilnærming til en mer utforskende tilnærming. Ifølge opplæringsloven (1998, § 1-3) skal opplæringen tilpasses hver enkelt elev og deres...

les mer

Utagerende atferd: hva kan vi gjøre?

Av Jeanette Elisabeth Olsen Vollstad. Elevundersøkelsen fra skoleåret 2022-2023 viser at arbeidsroen i skoletimene scorer 3,3 på en skala fra 1-5. Selv om dette ikke er det mest alarmerende tallet, er det ut av de laveste scorene fra hele undersøkelsen. Kun...

les mer