UIT: Lærerstudentene blogger om kulturpedagogiske
utfordringer i skole og samfunn
Som ledd i undervisningen på 4. året, har studentene fra GLU 1-7 og 5-10 skrevet bloggposter om kulturpedagogiske utfordringer i skole og samfunn.
Det er blitt mange interessante tekster om en rekke emner som er aktuelle i undervisning og læring om skolen og samfunnet.
God lesing!
Hallo! Det er på tide at vi snakker om skolevegring!
Skrevet av Eirik Mannsverk Jeg husker godt hvordan teammøtene på praksisskolen min var da en spesifikk elev nok en gang ikke møtte opp til undervisning. Ubehagelig. Kontaktlæreren, som også var min praksislærer på den tiden, sukket tungt etter endt skoledag og trakk...
Fra dansevideoer til nyhets- og informasjonskilde
Av Birgitte Holm Hansen I en verden der teknologien stadig utvikler seg, og sosiale medier kontinuerlig endrer seg, har en ny retning tatt ungdom med storm når det gjelder konsumering av nyheter. Den sosiale medieplattformen, TikTok, med korte videoer av dansevideoer...
Inkluderende undervisning som rommer alle – om bytting av pronomen og bygging av broer
Av Victoria Figenschau. Kvinne, mann, ikke-binær, cis-mann, transkvinne og transperson er noen begreper som kan brukes for å forstå seg selv, verden rundt seg og for å sette navn på ulike varianter av kjønnsidentitet. Språket er i stadig endring, og ved å holde tritt...
Skolens kamp mot digital mobbing
Av Iris Ryeng. «Jeg syntes det er vanskelig å jobbe på gruppe med henne når jeg vet at hun er leder i jentechatten jeg ikke får være med i» Gjennom mine praksisperioder hørte jeg mye merkverdig fra flere barnemunner. Jeg har trukket på smilebåndet, hevet øyenbryn,...
Enormt press for 15-16. åringer
av Guro Reinholdtsen. I alle år har ungdommer tatt valg om hva de ønsker å gjøre med livet sitt. Når de er ferdig på ungdomsskolen skal de ut i den voksne verden, men hvilken retning skal de ta? Besteforeldregenerasjonen gikk ut etter 7-9 års skolegang og flere gikk...
Visste du at det er en sterk sammenheng mellom aktivitetsnivået hos barn og voksne og deres helse, utdannings- og lønnsnivå?
Av Merethe Haslevang. I dagens samfunn er spørsmål om helse, livsstil og trivsel mer aktuell enn noensinne. Vi ser stadig økende oppmerksomhet rundt betydningen av å opprettholde en aktiv livsstil både for voksne og barn. Flere studier viser til sammenhenger mellom...
Skolen og foreldre må samarbeide for å redusere digital mobbing!
Av Hilde Larsen Østring. Mobbing er ikke et nytt fenomen. Utestenging, utenforskap og krenkelser fortsetter å være et utbredt problem blant barn i barne- og ungdomsskolealder. Der studier viser at den fysiske og tradisjonelle mobbingen står konstant, viser forskning...
Mer drama i skolen?
Av Therese Ødegården. Skolen og utdanningsforløpet er i stadig forandring, og undervisningen utvikler seg fra å ha en tradisjonell tilnærming til en mer utforskende tilnærming. Ifølge opplæringsloven (1998, § 1-3) skal opplæringen tilpasses hver enkelt elev og deres...
Utagerende atferd: hva kan vi gjøre?
Av Jeanette Elisabeth Olsen Vollstad. Elevundersøkelsen fra skoleåret 2022-2023 viser at arbeidsroen i skoletimene scorer 3,3 på en skala fra 1-5. Selv om dette ikke er det mest alarmerende tallet, er det ut av de laveste scorene fra hele undersøkelsen. Kun...
Sosiale mediers påvirkning av barn og unges identitet og danning
Andrine Svea Barn og unge som vokser opp i dag møter allerede tidlig på digital teknologi, som i stor grad legger til rette og påvirker deres tankesett, holdninger og erfaringer. Teknologien blir derfor fort en naturlig del av deres hverdag (Letnes, 2021, s. 226)....