Deling og Engasjering – Instagram for Biblioteket


Skrevet av Auhild Tjugen

Sosiale medier har kommet for å bli, dette har vi nok alle blitt enige om. Ikke bare enkeltpersoner har slengt seg på bølgen til denne bildedelingsappen, også bedrifter, organisasjoner og offentlige institusjoner har sitt å dele med verden. Blant disse finner vi også bibliotekene. Men man kan jo spørre: Hva har biblioteket på Instagram å gjøre?

Hva kan Instagram tilby bibliotekene?

Biblioteket bør har et ønske om å kommunisere i tillegg til å formidle. Bibliotekets jobb innebærer mer enn noen gang å ta steget ut av selve biblioteksbygget for å trekke folket inn(Lankes, 2016, s. 82). Dette gjelder også i virtuelle dimensjoner. Det er viktig for bibliotekene å være synlig, for hvordan ellers skal folket vite at det i det hele tatt eksisterer?

Instagram er en glimrende mulighet for bibliotekene å vise hva som skjer bak kulissene(Tekulve & Kelly, 2013). For der er det mye å vise; hendelser som selv den faste bruker av biblioteket ikke engang legger merke til når de er der. Det er en gratis og enkel måte å kommunisere i det offentlige på, med hjelp av gode bilder. Gjennom sosiale medier generelt har bibliotekarene en mulighet til å bryte barrierer gjennom å skape en portal til bibliotekene.

Hvordan?

Instagram tilbyr en hel rekke tjenester i tillegg til å være en plattform for å legge ut sine bilder og legge på fine filter:

Instagram Historier gir muligheten til å legge ut hva som foregår fortløpende, for eksempel vise hva som skjer bak kulissene når det holdes et arrangement. Etter 24 timer forsvinner innleggene. Å legge ut et videoklipp av en besøkende forfatter som forbereder seg på å komme frem på scenen er en måte å bringe publikum inn i hendelsen på. Det kan åpnes for å sende inn spørsmål, det kan holdes en avstemning og dermed åpne for toveiskommunikasjon. Dette er en flott måte å gi brukerne en mulighet til å delta og ha en innvirkning på biblioteket, og deretter en slags medeierfølelse overfor biblioteket. Det er utrolig hva folk kan bidra med om de føler de har en innvirkning.

Høydepunkter er en funksjon som gir mulighet til å lagre deler fra Historier i en permanent collage som ligger øverst inne på instagramprofilen, med mulighet til å bytte det ut selvfølgelig. Denne funksjonen kan brukes til så mangt; for eksempel instruksjoner, sammendrag av et arrangement, høydepunkter fra et arrangement som foregår over et lengre tidsomfang, en lengre video satt sammen av flere kortere videoklipp og mye mer. Her er det bare kreativiteten som setter grenser!

Deling er kanskje en åpenbar funksjon for mange, men det må ikke undervurderes. Instagram er ikke den eneste plattformen i sosiale medier som byr på muligheter og det er viktig å koble disse sammen. Instagram lar deg dele dine poster videre til flere plattformer, som igjen gir mulighet til å nå flere mennesker. Å dele et bilde fra Instagram til Facebook vil vise følgerne på Facebook til kontoen på Instagram. Aldri anta at brukerne leter etter deg, finn de i stedet og inviter de inn i varmen.

Gode bilder må aldri undervurderes når det snakk om en side som stort sett bare handler om bilder. Her må det faktisk god gammel fotografiteori til for å lykkes; perspektiv, komposisjon, lys også videre har alle sin rolle å spille for å skape et bilde som er tilfredsstillende å se på. Det er disse bildene som får leseren til å la være å scrolle forbi, stoppe, og se nøyere etter. Blikkfang er et kodeord. Se eksemplene nedenfor.

Hvordan blir det brukt i dag?

Jeg har funnet frem noen eksempler på bibliotek i verdens bruk av Instagram i dag. La deg inspirere!

Halden bibliotek

Her har Halden bibliotek valgt å informere om tjenesten PressReader, i tillegg til å informere om at de tilbyr hjelp til å ta i bruk tjenesten. Kilde: https://www.instagram.com/haldenbibliotek

Malvik bibliotek

Malvik bibliotek har en ukentlig tradisjon på sin Instagram som de kaller “Bokfjes”. Dette er en kreativ måte å vekke oppmerksomhet på. I tillegg har de laget en rebus som inviterer til interaksjon! Kjempebra! Kilde: https://www.instagram.com/malvikbibliotek/

Biblotøyen

Her er et eksempel på profilsiden til Biblo Tøyen. Her informeres det om hvem biblioteket er for, åpningstider og link til nettside. Legg også merke til at de er ivrige brukere av Høydepunkter! Kilde: https://www.instagram.com/biblotoyen/

Merkevarebygging

Med en god plan, gode bilder og en kanal å kommunisere gjennom, har biblioteket mulighet til å kommunisere med sine brukere og andre biblioteker fra hele verden(Tekulve & Kelly, 2013, s. 2). Også i biblioteket er det et behov for å skape en merkevare – et image – som blir den ytre fasaden som vises til folket. Dette har mye å si for det generelle inntrykket folk har om bibliotekene i sin helhet. Brett biblioteket ut og vis hva som skjer!

Kilder

Lankes, R. D. (2016). Expect more : demanding better libraries for today’s complex world (2nd. ed. utg.). S.l.: R.D. Lankes.

Tekulve, N. & Kelly, K. (2013). Worth 1,000 words: Using Instagram to engage library users.

 

  1. Ingen kommentarer enda.
(Vil være skjult)