Header bilde.

Program høsten 2021

               

Alle filmvisninger er på mandager kl 18:00 i aud. 6.222
 (Teorifagbygget 6 — se på kartet). Gratis inngang!

På grunn av kinosalens størrelse (bare 34 lenestoler) er filmklubbben fortrinnsvis for studenter og ansatte på Universitetet i Tromsø.

 

Uke 41 — mandag 11. oktober (E-0101):

Два океана (Владимир Шнейдеров)/ To hav (Vladimir Sjneiderov)

  • 1933 | 60 min. | svart-hvit | russisk lyd med engelske tekster

«Dva okeana» (To hav, 1933, 1 time), i regi av Vladimir Sjneiderov, er en dokumentar om isbryteren «A. Sibirjakov», som sommeren-høsten 1932 klarte å seile fra Atlanterhavet (Arkhangelsk) til Stillehavet (Yokohama) i ett strekk, uten overvintring. Filmen er lånt ut av film-selskapet Positiv som en del av prosjektet «Nordens ukjente helter». De engelske tekstene er laget spesielt for denne visningen.

Filmen presenteres av Andrei Rogatchevski, professor, Institutt for språk og kultur ved UiT.

 

Uke 42 — mandag 18. oktober (E-0101):

«Текст» (Клим Шипенко)/ Tekst (Klim Shipenko)

«Tekst» er en russisk psykologisk thrillerfilm fra 2019 regissert av Klim Shipenko, en tilpasning av den bestselgende romanen «Tekst» (2017) av forfatteren Dmitry Glukhovsky.

Filmen forteller historien om Ilya Gorjunov som havner bak lås og slå på grunn av en falsk siktelse. Når han kommer ut av fengselet, innser han at det ikke lenger er mulig å gå tilbake til det tidligere livet hans. Da bestemmer han seg for å hevne seg på politimannen som var ansvarlig for fengslingen hans. Som et resultat av møtet deres kommer Ilya i besittelse av fiendens smarttelefon og etter en rekke tekster tar han fiendens plass.

«Tekst» kan regnes som en av de mest etterlengtede filmene i 2019. Filmen ble en kassasuksess og vant fire «Gullørner» (2020), den russiske prisen for film- og TV-produksjoner: for beste film, beste hovedrolle (Alexander Petrov), beste birolle (Ivan Yankovsky) og beste filmredigering.

Klim Shipenko er en 38-års gammel regissør utdannet ved California State University, Northridge. Han eksperimenterer med nye filmmetoder i «massekino». Siden 5. oktober 2021 er han på plass i den internasjonale romstasjonen ISS der han skal lage den første spillefilmen i verdensrommet…

Filmen presenteres av Svetlana Sokolova, førsteamanuensis, Institutt for språk og kultur ved UiT.

 

Uke 43 — mandag 25. oktober (E-0101):

«Лето» (Кирилл Серебренников)/ «Sommer» (Kirill Serebrennikov)

Den russiske rocklegenden Viktor Robertovitsj Tsoj (eg. Tsui, 1962-1990) begynte sin musikalske karriere under enkle og utfordrende forhold i et Sovjetunionen som ikke anerkjente rockmusikk. I Leningrads undergrunn fantes det likevel et entusiastisk musikkmiljø som snart lyktes i å opprette en rockklubb i samarbeid med de lokale myndighetene. Blant nøkkelpersonene i dette miljøet var Mikhail «Majk» Naumenko, (1955-91), vokalist og frontfigur i bandet Zoopark. Filmen fokuserer på Majk, Tsoj og hans unge kone Marianna i sin dels fiktive skildring av en sommer utenom det vanlige. Den skulle snart skulle få stor betydning for en hel generasjon russere gjennom sangene til Tsojs etter hvert berømte band Kino. Skjebnen til de to sovjetiske rockstjernene har gjort fortellingene om denne tiden enda mer myteomspunnet. Tsoj døde i en dramatisk bilulykke i 1990, Majk døde av alkoholrelatert sykdom i 1991. Slik forble de begge en uløselig del av den seinsovjetiske kulturhistorien.

Filmen presenteres av Yngvar Steinholt, førsteamanuensis, Institutt for språk og kultur ved UiT.

 

Uke 45 — mandag 8. november (Kino 6.222):

Батя (Дмитрий Ефимович)/ Batya (Dmitry Yefimovich)

Film«Batya» («Papsen”) er en russisk komedie fra 2021. Regissør: Dmitry Yefimovich. Filmen handler om forholdet mellom foreldre og barn. Hva betyr det å være «en god far»? Hva er «en god barneoppdragelse»? Hva trenger man for å ha en bra barndom, og hvilke verdier skal man formidle videre til barna sine?

En vanlig russisk familie fra Moskva venter på sin farfar som kommer for å feire sin 70-årsdag med familien. Men han kommer ikke. Da bestemmer faren (Maxim, kalt Max) seg for å dra til sin far, og familien blir med ham. Kona til Max mener at dette vil bli en fantastisk mulighet for Max å være sammen med sine barn og bli bedre kjent med dem, siden Max jo hele tiden er på jobb og aldri har tid til sin familie.

På vei til sin hjemby minnes Max sin barndom i Russland på 90-tallet. Landet var i økonomisk og politisk krise, det var mangel på mat og leker. Faren til Max var en vanlig arbeider som var veldig glad i sin sønn, men som hadde sin egen forståelse av hva som er viktig i barneoppdragelsen i de harde 90-årene. I hans oppdragelse av sønnen var det ikke så mye plass til følelser og kjærtegn, men det som var viktig for han, var å forme sønnen til en «ekte sterk mann».

Mens de er på reise, sammenligner Max sine egne opplevelser i barndommen med situasjoner han har hatt med sine barn. De har alt de trenger, alt som han bare kunne drømme om.  Max spør seg selv: Hadde han en god barndom? Var faren glad i ham? Er han selv en god far? Og hva det betyr å være en god far for sine barn?

Filmen presenteres av Elena Bjørgve, universitetslektor, Institutt for språk og kultur ved UiT.

 

Tidligere års filmprogrammer

Kommentarer er stengt.