



Alle filmvisninger er på mandager kl 18:15 i aud. 6.222 (Teorifagbygget 6 — se på kartet). Gratis inngang!
På grunn av kinosalens størrelse (bare 34 lenestoler) er filmklubbben fortrinnsvis for studenter og ansatte på Universitetet i Tromsø.
Uke 6 — mandag 3. februar:
Spesiell visning: My Dear Mother (Paul-Anders Simma)
- 2020 | 87 min. | farger | russisk lyd med engelske tekster
- Тrailer og mer om denne filmen
Tasha is an eleven-year-old Sami girl. She is an inmate of a Russian orphanage, even when she is not an orphan. Tasha believes that her mother is dead and that her father is in jail for life. To survive, she has found a Russian stepmother at the orphanage.
One day her biological mother suddenly calls her. Tasha is afraid since the authorities had declared her mother dead by a drug overdose several years ago. Her mother claims that she is now drug-free. Tasha has mixed feelings for this newfound «mother». She is longing to have a mother of her own, but still, she is afraid. At the end of the film, Tasha reaches the most difficult crossroads of her life. She has to make a decision that will have an enormous impact on the rest of her life. Will she become a Sami by choosing to live with her biological mother, or should she become a Russian by choosing a life with the Russian foster mother appointed by the orphanage?
In the background of Tasha’s fate lurks the greater global narrative about the «stolen generations». Children belonging to different indigenous peoples all over the world were «stolen» and placed in orphanages hoping that they will be assimilated into the majority population. In North America and Australia, the «stolen children» constitute a relatively large population group. For years the authorities in the English-speaking former colonies have been devoting a great deal of effort to finding ways to achieve reconciliation. In Europe, the «stolen generations» remain silent, even though many indigenous parents were doomed as not capable of looking after their children
Filmen presenteres av regissøren. Paul-Anders Simma vil være tilgjengelig for spørsmål og svar etter visningen (fysisk).
Uke 7 — mandag 10. februar:
Unrueh / Unrest (Cyril Schäublin)
- • 2022 | 93 min. | farger | russisk, fransk, tysk og engelsk tale med engelske tekster
- Les mer om denne filmen
- Trailer
Ny teknologi forvandler urmakerbyen Saint-Imier i 1870-tallets Sveits, også plassen for den første føderalistiske og anti-autoritære internasjonalen dannet av Mikhail Bakunin. Her produserer den unge fabrikkarbeideren Josephine unrueh hjulet, det tikkende hjertet i den mekaniske klokken. Utsatt for nye måter å organisere kapital, tid og arbeid på, engasjerer hun seg i den lokale bevegelsen til de anarkistiske urmakerne, hvor hun møter den russiske reisende Pyotr Kropotkin, hvis egne politiske interesser blir viklet inn i kampene til byens arbeidere. Cyril Schäubelins andre spillefilm, som vant prisen for beste regi på filmfestivalen i Berlin, er ikke en biopic eller et historisk drama i tradisjonell forstand, men snarere en invitasjon til å revurdere de politiske og teknologiske konstruksjoner som har formet vårt samtidige historiske øyeblikk.
Filmen presenteres av Henrik Gustafsson, professor, Institutt for språk og kultur ved UiT.
Uke 11 — mandag 10. mars:
Цирк (Григорий Александров) / Sirkus (Grigorij Aleksandrov)
- • 1936 | 94 min. | svart-hvit | russisk lyd med engelske tekster
- les mer om denne filmen
- Тrailer
Sirkus (1936) er en sovjetisk musikalsk komediefilm regissert av Grigorij Aleksandrov, basert på stykket Under sirkuskuppelen av Ilja Ilf, Jevgenij Petrov og Valentin Katajev. Handlingen følger den amerikanske sirkusartisten Marion Dixon, som opptrer med nummeret Fly til månen. Hennes tyske impressario, Franz von Kneischitz, utnytter og truer henne ved å avsløre hemmeligheten hennes – en mørkhudet sønn. I Sovjetunionen finner hun kjærlighet og en ny tilværelse.
Filmen kombinerer humor, drama og musikk på en imponerende måte. Isaak Dunaevskijs Sangen om fedrelandet ble en av de mest ikoniske sovjetiske melodiene og var til og med på tale som nasjonalsang. Sirkus var også den første filmen som viste Moskvas nye t-bane.
Til tross for sin politiske agenda forblir Sirkus en av 1930-tallets mest minneverdige sovjetiske filmer, med mesterlig skuespill og tidløs musikk. Filmen ble nevnt under visningen av Black Russians: The Red Experiment i fjor.
Filmen presenteres av Andrei Rogatchevski, professor, Institutt for språk og kultur ved UiT.
Uke 19 — tirsdag 6. mai kl. 19!
Игла (Рашид Нугманов)/ Nålen (Rashid Nugmanov)
- • 1988 | 76 min | farger | russisk lyd med engelske tekster
- Les mer om denne filmen
- Trailer
Nålen er en sovjetisk thriller fra 1988, regissert av Rashid Nugmanov. Filmen markerer starten på den kasakhiske nybølgen og har blitt en kultklassiker. Hovedrollen spilles av den legendariske rockemusikeren Viktor Tsoj, som fikk stor anerkjennelse for sin tolkning av den mystiske vandreren Moro.
Handlingen følger Moro, som vender tilbake til Alma-Ata for å kreve inn gjeld, men oppdager at hans tidligere kjæreste, Dina, er fanget i narkotikamisbruk. Han forsøker å redde henne ved å ta henne med til den uttørkede Aralsjøen, et sterkt symbol på Sovjetunionens økologiske krise.
Om regien av Nålen sa Nugmanov: «Jeg prøvde å frigjøre filmen (scener, dialoger, handling) så mye som mulig fra all symbolikk, for å gjøre den til et tomt kar som hver seer kunne fylle med sin egen tolkning.»
Filmen ble et fenomen i Perestrojka-tiden og bidro til å popularisere Tsoj og hans band Kino. Med sin minimalistiske stil, dystre atmosfære og ikoniske musikk står Nålen fortsatt som et viktig verk i sovjetisk og kasakhisk filmhistorie.
Filmen presenteres av Svetlana Sokolova, førsteamanuensis, Institutt for språk og kultur ved UiT.