Work-package leaders

Bettina Smith: bettina.smith[at]uis.no (Project leader; Leader WP 2: Performative Implementation of Training)

Lise Meling: lise.meling[at]uis.no (Leader WP4: Evaluation)

Lilli Mittner: lilli.mittner[at]uit.no (Leader WP 1: Theoretical Framework)

Consortium 

Petra Broomans is associate professor e.m. with ius promovendi at Groningen University. She was visiting professor at Ghent University 2000=2003 and 2011-2022. In January 2020 she was appointed Doctor honoris causa by Uppsala University’s Faculty of Arts. She is member of several international associations and treasurer of the Committee of the International Federation for Modern Languages and Literatures (FILLM). Between 2005 and 2020, she was chair of the Centre of Gender Studies, Faculty of Arts, University of Groningen. She is director of the Dutch translators’ dictionary: https://www.vertalerslexicon.nl/. She has published extensively on cultural transfer, Scandinavian literature and women’s literature. Her research interests include cultural transfer, world literature, meta-literary history and minority literature. She is series editor of the Studies on Cultural Transfer and Transmission (CTaT). She is also a tango dancer, choreographer and teacher. She published articles on Argentine tango, a.o. “Two Tango Tales in One”, together with Lars Huldén. See for an overview of her works: https://www.petrabroomans.net

Contact: Petra Broomans: p.broomans[at]rug.nl

Lena Haselmann-Kränzle, tysk-norske mezzosopran, professor i sang og stemmetræning ved University of Music FRANZ LISZT i Weimar siden 2022. Et spesielt fokus i hennes kunstneriske arbeid er tolkningen av skandinaviske sangkomposisjoner. Avhandlingen hennes om profesjonell musikkutdanning i 1800-tallets Norge har tittelen Agathe Backer Grøndahl. Fra Norge til Berlin. CD-produksjoner inkluderer Rastlose Liede og Durchlöcherte Tradition. Engasjementer inkluderer bl.a. Statsoperaen i Berlin, La Scala i Milano, Grand Théâtre de Genève, Operaen i Göteborg, Teatro Comunale Bologna, Den Jyske Opera, Staatstheater Wiesbaden, Ravinia Festival i Chicago, USA, Kunstfest Weimar, New Opera Days i Ostrava Tjekkiet og SWR-festivalen i Schwetzingen.

Contact: lena.haselmann-kraenzle[at]hfm-weimar.de

Janke Klok, Henrik-Steffens-professor ved Humboldt-Universität zu Berlin 2014-2018, er for tiden forsker ved Universitetet i Groningen og Nasjonalbiblioteket i Oslo. Hennes forskningsinteresser omfatter det litterære Arktis, biografiske studier, cultural exchange, urbane studier og kjønnsstudier. Sammen med Prof. Dr. Lena Haselmann og førsteamanuensis Lilli Mittner startet hun den tverrfaglige forskergruppen RESCAPE. Hun er engasjert i Experiment Geisteswissenschaft. Exploring academic practices; Die Korrespondenz des Naturphilosophen Henrik Steffens (Humboldt Universität zu Berlin); Erasmus+ prosjektet Voices of Women (2022-2024) og Made Abroad: Producing Norwegian World Literature in a Time of Rupture, 1900–50 (Nasjonalbiblioteket Norge, 2023-2026). 

Contact: janke.klok[at]hu-berlin.de

Kristin McGee is an Associate Professor of Popular Music at the University of Groningen and a Senior Lecturer in Jazz and Contemporary Music Performance at the School of Music at the Australian National University. Her research focuses upon popular music and jazz performance and media through the lens of critical intersectional frameworks. Publications include Some Liked it Hot: Jazz Women in Film and Television, 1928-1959 (Wesleyan University Press 2009), Remixing European Jazz Culture (Routledge 2020) and a co-edited volume Beyoncé in the World: Meaning Making in Troubled Times, awarded honourable mention for the 2023 Ellen Koskoff Best Edited Volume Prize. McGee is also a saxophonist and has performed with groups in Chicago and Groningen.

Contact: k.a.mcgee[at]rug.nl

Lise Karin Meling er førsteamanuensis i musikk ved Fakultet for utøvende kunstfag, Universitetet i Stavanger. Hun har tre hovedforskningsfelt: komposisjoner av kvinnelige komponister på 1600-og 1700-tallet; musikklivet i Norge på 1800-og 1900-tallet og klaverets betydning som hjemmets instrument; didaktiske perspektiver i musikkhistorien. Hun har publisert flere artikler fra forskningsfeltene, og presentert papers på mange internasjonale konferanser. Meling er også aktiv som cembaloutøver, hvor hun har løftet frem ukjente verk av kvinnelige komponister.

Contact:  lise.meling[at]uis.no

Lilli Mittner er førsteamanuensis ved Senter for kvinne- og kjønnsforskning ved UiT Norges arktiske universitet med doktorgrad fra musikkhøgskolen i Hannover med et arbeid om kvinnelige komponister i Norge på 1800-tallet. Hun har publisert bl.a. om studentenes rolle i curriculum transformasjon, kanon kritikk, musikk som kulturell praksis, kjønnsbalanse i høyere utdanning, avkolonialisering i undervisning og kunst og demens. 

Contact: lilli.mittner[at]uit.no

Bettina Smith is professor i klassisk sang ved Fakultet for Utøvende Kunstfag, Universitetet i Stavanger. Bettina har en omfattende internasjonal solistkarriere som opera, romanse og oratoriumsanger, samt innenfor kammermusikk. Hun har et stort repertoar fra middelaldermusikk til samtidsmusikk, med en forkjærlighet for barokken og romansetradisjonen. Hun har gitt ut 5 kritikerroste solo CDer på LAWO Classics, og har som eneste kvinne sunget inn samtlige sykluser for sang og klaver av Gabriel Fauré. For hennes siste utgivelse, «The Artist`s Secret», ble hun nominert til årets kvinnelige sanger i 2022 av Opus Klassik i Tyskland. Bettina er initiativtaker og prosjektleder av ERASMUS+ prosjektet Voices of Women.

 

Anne-Lise Sollied, er siden 2008 ansatt som professor i sang ved Musikkonservatoriet, UiT Norges arktiske universitet. Hun har sin utdannelse fra Nord-Norsk Musikkonservatorium, Norges musikkhøgskole, Statens Operahøgskole og private studier i Italia. Omfattende karriere som lieder- og operasanger.Vinner av flere internasjonale priser, samt Nordlysprisen i 2014.  Aktuelle FoU-prosjekter i tillegg til utøvende virksomhet er Voices of Women (2021-2024), ferdigstilling av et kompendium for den unge sopranstemmen. I tillegg er hun styremedlem i Verdensoperaen i Tromsø og Tromsø Operaforening.

Contact: anne-lise.sollied[at]uit.no

Friederike Wildschütz er førsteamanuensis i akkompagnement ved Universitetet i Stavanger, Fakultet for utøvende kunstfag. Hun har sin utdanning fra Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar og Universitetet i Stavanger. Hun har vunnet priser i tyske og internasjonale konkurranser, var vinner av Shellprisen i 2012, og har opptrådt i flere europeiske land. Hun er en etterspurt akkompagnatør og kammermusiker, og har gjort opptredener blant annet i Stavanger konserthus, ved Stavanger Kammermusikkfestival, og Norwegian Youth Chamber Music Festival. Hennes hovedinteresse som forsker og utøver er kammermusikk for sang og klaver, spesielt tysk Lied, fra slutten av det 19. og begynnelsen av det 20. århundre. Friederike fullførte i 2018 sitt stipendiatprosjekt ved Universitetet i Stavanger og Program for kunstnerisk utviklingsarbeid om pianistens rolle i Arnold Schönbergs sangsyklus «Das Buch der hängenden Gärten». 

Contact: friederike.wildschutz[at]uis.no

 

Team Groningen

[coming soon]

Team Stavanger

[coming soon]

Team Tromsø

Friederike Bischoff er født i Tyskland og har sin utdanning fra Staatliche Hochschule für Musik i Trossingen, Karlsruhe, Tromsø og Mannheim. Hun driver en aktiv og utstrakt konsertvirksomhet både som solist og akkompagnatør i inn- og utlandet og er en ettertraktet kammermusikkpartner. Siden 2005 er hun ansatt som førsteamanuensis i piano ved Norges Arktiske Universitet i Tromsø, Musikkonservatoriet. Med «Ønskekonsert» har Friederike siden 2017 utviklet et nytt konsertformat, der publikum bidrar samskapende i utviklingen av konsertprogrammet og dermed blir en del av selve skapelsesprosessen.

Kate Maxwell is professor of music history, theory, and analysis at UiT The Arctic University of Norway. She researches on music and gender in various contexts, including queer studies, the erotic, multimodality, children’s music, medieval studies, and literature. She is a member of the environmental humanities network at UiT, and teaches modules on music history, music and society, and artistic research methods. Selected recent publications: Maxwell, 2023 (Excellence): https://doi.org/10.4324/9781003363590 Maxwell and Greenaway, 2022 (Flow): https://doi.org/10.1177/26349795221136859 (OA version here: https://hdl.handle.net/10037/27473) Maxwell and Fosse Hansen, 2022 (Diversifying music history):danishmusicologyonline.dk/arkiv/arkiv_dmo/dmo_saernummer_2022/dmo_saernummer_2022_european_music_analysis_06.pdf 

Marit Anne Hauan er førsteamanuensis i kulturvitenskap ved Polarmuseet, UiT Norges arktiske universitetsmuseum. Forskningsinteressene hennes omfatter blant annet nordlige og polare folkelig kulturuttrykk samt museers fremstillinger av polare praksiser. Kjønn, identitet og etnisitet og klasse er sentrale perspektiv. Skaping av utstillinger, arrangement og tekster er viktige deler av Hauans forskningsprosesser. For tida er hun leder av forskningsgruppa XARC (Exploration, Exploitation and Exposition of the Gendered Heritage of the Arctic), UiT Norges arktiske universitet.

Sergej Osadchuk er utdannet ved Moskva Musikkonservatorium under Pavel Messner. Etter å ha spilt som solist med Moskva filharmoniske, Moskva radioorkester m.m., har han siden 1992 bodd i Norge og spilt med Tromsø Symfoniorkester, Kristiansand Symfoniorkester o.a. Han er professor ved musikkonservatoriet ved Universitetet i Tromsø.

Team Weimar

Jens Ewens

Khanh Ly Tran Phung : y.tran@hfm-weimar.de