Seminar på Sommarøy

Av Birgit Småbrekke, forskerlinjestudent i TREC

sommarøyEn gang i halvåret reiser TREC og samarbeidspartnere til Sommarøy for å ha forskningsseminar. Flotte omgivelser og hyggelig selskap legger til rette for en inspirerende samling med deltakere fra hele verden.

På Sommarøy er det både faglig og sosiale opplegg. Forskerne i TREC får mulighet til å presentere sine resultater og funn og høre foredrag presentert av verdensledende forskere. I år kommer det storslagne besøket fra blant annet University of Illinois, University of North Carolina og University of California San Diego i USA, samt Universitet i Oslo og Leiden University Medical Centre i Nederland. Foredragene handler om alt fra genetikk til Poly-Ps rolle i komplementaktivering.

Etter foredragene på Torsdag blir det mulighet til å slappe av i badestampen før middag. For de litt sprekere er det også mulighet til å gå på Hillesøytoppen, Sommarøys øverste punkt på 211 moh. Klokken halv åtte serveres middagen med lokale delikatesser og en givende dag toppes av en hyggelig middag. Tradisjonelt byr de sene nattetimene på dannelse av nye bekjentskap og diskusjon av viktige verdensproblemer (heter det venøs trombose eller venøs tromboembolisme?!).

Fredag morgen er det frokost før dagens faglige opplegg starter. I år får vi blant annet høre foredrag fra våre ferske forskerlinjestudenter, Esben Bjøri og Håkon Johnsen, som skal fortelle oss om sykehusrelatert VTE og D-dimers assosiasjon til blødning. Dagen avsluttes med lunsj før bussen skal ta oss tilbake til Tromsø.

Vi gleder oss!

Be the first to like.