Forskerlinjeeksamen vel overstått for Håkon og Esben

Av Dana Meknas
Journalist ved TREC

Forskerlinjestudentene Håkon Sandbukt Johnsen og Esben Bjøri besto i dag sine forskerlinjeeksamener med glans. Det er stor stas som vi selvsagt markerer på TREC!

Medisinstudenter som går forskerlinja må etter første semester på sjetteåret gjennomføre en eksamen der de legger frem deler av sitt arbeid for en opponent, som så skal spørre dem ut. Det er som en “mini-disputas” der kandidaten etter å ha presentert, får kritiske spørsmål fra en ekspert på området. Håkon og Esben gjennomførte i dag hver sin eksamen med glans.

– Det var en god opplevelse! Opponenten stilte gode og relevante spørsmål, og det var veldig fin atmosfære hele veien. Planen er jo at jeg skal disputere etter hvert, så dette var veldig fin trening til når den tid kommer. Jeg er veldig fornøyd, sier Håkon.

Også Esben er fornøyd med dagen.

– Det var en fin blanding av spørsmål som var både klinisk og epidemiologisk rettet, så jeg synes det var flott. Opponenten skal ha takk for å legge til rette for en god diskusjon, sier Esben.

Opponenten for anledningen var Pål Andre Holme, som er overlege i blodsykdommer og professor ved Oslo universitetssykehus, Rikshospitalet. Han roser både Esben og Håkon for flotte leveranser i dag.

– Begge to var veldig flinke og viste at de hadde stålkontroll på tema, så dette var kjempemorsomt. Det var en fornøyelse å skulle utfordre og diskutere med kandidatene, sier eksaminatoren.

Også veilederne, professor John-Bjarne Hansen, og førsteamanuensis Sigrid Brækkan, er veldig fornøyde og stolte av guttene.

– Det er litt ekstra spesielt siden Håkon er vår tiende forskerlinjestudent og Esben er den første forskerlinjestudenten som Sigrid er hovedveileder for, så det gjør det hele litt ekstra stas, sier John-Bjarne.

Det er ikke juleferie helt ennå for verken Håkon eller Esben siden de begge er travelt opptatt med sitt siste år på medisinstudiet, men de er begge glade over å ha sin forskerlinjeeksamen vel overstått.

 

Be the first to like.