Prosjektgruppen

Prosjektgruppen består av Esa Lilja (UiS), Laura Gorbe-Ferrer (NMH) og Maria Medby Tollefsen (UiT). Alle tre jobber som gehør- og/ eller musikkteorilærere i høyere musikkutdanning.

Maria Medby Tollefsen

Maria Medby Tollefsen jobber som universitetslektor i gehør ved Musikkonservatoriet i Tromsø. Her underviser hun egne ferdigheter, metodikk og didaktikk på Masterstudiet i hørelæredidaktikk, emnet Lytting og Gehør for bachelorstudenter i musikkutøving og ensembleledelse for bachelorstudenter i musikkutøving.

Maria er studieprogramleder for Bachelorstudiet i musikkutøving. Hun er også engasjert som lærer på Masterstudiet i hørelæredidaktikk på Conservatorio Arrigo Boito i Parma, Italia.

Maria er utdannet ved Norges Musikkhøgskole (utøvende bachelorstudium) og Musikkonservatoriet i Tromsø (mastergrad i gehørdidaktikk).

Marias forsknings- og utviklingsarbeider spinner rundt forskning på, utvikling- og bruk av digitale læringsressurser i gehørfaget, utvikling av studentaktive lærings- og vurderingsformer og opptaksprøvene til høyere musikkutdanning. Hun er redaktør for Musikkonservatoriets populærvitenskapelige tidsskrift Podium, og initiativtaker og arranger av Musikkonservatoriets årlige FoU-konferanse. Hun er også en aktiv workshop- og foredragsholder i inn- og utland. Besøk Maria på mariamedbytollefsen.no og musicificium.no.

Esa Lilja

Esa Lilja er forsker, musiker og komponist innen euroklassisk musikk og popmusikk. Hans akademiske bakgrunn er musikologi (ph.d. 2009, dosent 2017, Universitetet i Helsinki), og særlig musikkteori og analyse.

Esas akademiske publikasjoner og presentasjoner dreier seg hovedsakelig rundt musikkteori, analyse, gitar”distortion”, heavy metal og musikkutdanning.

Lilja har jobbet som lærer i musikkteori, analyse, transkribsjon, musikkhistorie og ensemblespill innen pop/rock siden 1997, og dessuten veiledet massevis av masteroppgaver i musikologi. Besøk Esa på https://www.uis.no/nb/profile/esa-olavi-lilja

Laura Gorbe-Ferrer

Laura Gorbe-Ferrer studied Music Pedagogy, obtaining her Degree at Conservatorio Superior de Música Joaquin Rodrigo (CSM) in Valencia (extraordinary prize award).

She was awarded the Master in Music Pedagogy at Polytechnic University of Valencia (UPV), aural skills as the main subject, and Ph.D at Polytechnic University of Valencia focusing on the origins of the musical dictation in Spain. Laura has worked as Aural Training professor at different universities in Spain, including Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) in Barcelona. Since 2019 she works as  Associate Professor in Aural Skills at Norwegian Academy of Music (NMH) in Oslo (Norway), teaching Ear training in several music curricula.