Tema 2
Endringsprosessene i MI
Læringsutbytte
- Kunne si hvilke fire prosesser en rådgiver arbeider med i en motiverende samtale og kort beskrive hva de handler om.
I Mi arbeider rådgiveren med fire ulike prosesser for å lokke frem og styrke en persons indre motivasjon for endring. Det er først og fremst viktig at klienten får komme til orde og med egne ord engasjerer seg i eget endringsprosess. Rådgiveren lokker frem klientens egne argumenter og grunner til endring og arbeider med å holde fokus slik at klienten kan reflektere videre og dypere i sine tanker og følelser om endringen. Til slutt hjelper rådgiveren med å legge en plan som klienten mener er hensiktsmessig for sin endring. For å få til dette er rådgiverens formidling av empatiske grunnholdning og et samareid med klieneten en forutsetning.
Les og reflekter
Miller, W.R. & Rollnick, S. (2013/2016): Motiverende samtale. Støtte til endring. Bergen: Fagbokforlaget. Kapitel 3.
Kan du med egne ord beskrive hva de fire prosessene heter og hva rådgiver arbeider med i hver prosess?
Fordypning | "Nice to know"
- Barth,T., Børtveit, T. & Prescott, P. (2013) Motiverende intervju. Samtaler om endring. Oslo: Gyldendal akademisk.