Tema 5
Endringssnakk og vedlikeholdssnakk
Læringsutbytte
- Kunne gjengi hvordan en i MI forstår mostand mot endring og gi et eksempel på hvordan rådgiver kan møte relasjonsmotstand
I Mi er det de tanker og argumenter som personen selv har som skal lokkes frem. Vi skal ikke tilføre motivasjon , men hente den som er der og styrke den motivasjon som finnes.
Les og eflekter
Miller, W.R. & Rollnick, S. (2013/2016): Del IV (Kapitel 12-14)
Neste gang du hører noen fortelle en historie om seg selv, eller beskriver et problem eller dilemma. Se om du kan skille endringssnakk fra vedlikeholdssnakk.
( her må du gjette hva ønsket endring er)
Fordypning | "Nice to know"
Grundlitteratur
-
Barth,T., Børtveit, T. & Prescott, P. (2013) Motiverende intervju. Samtaler om endring. Oslo: Gyldendal akademisk. Kapitel 6 & 7.
Fördjupning
- Apodaca, T. R., & Longabaugh, R. (2009). Mechanisms of change in motivational interviewing: a review and preliminary evaluation of the evidence. Addiction (Abingdon, England), 104(5), 705–15. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1360-0443.2009.02527.x/fu
Tema for modul 3:
- Hva er MI
- Endringsprosessene i MI
- Grunnholdninger i MI
- Kommunikasjonsferdighetene i MI
- Endrings- og vedlikeholdssnakk
- Håndtering av motstand
- Strategier
- Etikk