Hvorfor praksis?

Praksis som læringsform

Hør hva faglig ansvarlig og praksiskoordinator sier om praksis

Praksis som læringsform er vanlig i profesjonsstudier for helsearbeidere, lærere og ingeniører, men er mindre utbredt innen andre deler av høyere utdanning. Vi betrakter praksis på linje med andre læringsaktiviteter i studieprogrammet, slik som forelesninger, seminarer, laboratorieøvelser og tokt. Dette er aktiviteter som bidrar til at studentene tilegner seg kunnskap, kompetanse og ferdigheter. Praksis står likevel i en særstilling, og åpner for å koble teoretisk kunnskap opp mot praktiske oppgaver. I løpet av praksisukene får studentene erfaring med autentiske arbeidssituasjoner, og får på den måten innsikt i å være arbeidstaker i en virksomhet i sjømatnæringen. De utvikler mestringsfølelse og ferdigheter som forbereder dem til arbeidslivet etter endt utdanning. I praksis verdsettes samarbeidsevner, problemløsning og evne til kommunikasjon. Gjennom praksis får studentene også en bedre forståelse av egen kompetanse. Praksis gir dessuten innblikk i hvilke jobbmuligheter som finnes i fiskeri- og havbruksnæringen.

Møt noen av våre tidligere studenter

UiT Norges Arktiske Universitet

Muninbakken 21, 9019 Tromsø

bjornpetter.finstad@uit.no

ingrid.hovda.lien@uit.no

Verktøy

Forsikring

Det er praksisvirksomhetene som er ansvarlig for å forsikre studenter i praksis, på lik linje med andre ansatte gjennom deres yrkesskadeforsikring.

Årsaken til at ansvaret for denne forsikringen ligger hos praksissamarbeidspartnerne, og ikke hos utdanningsinstitusjonen, er at studenten i praksis utfører arbeidsoppgaver under ledelse av sin mentor/veileder i bedrift/virksomhet. Det er mentor/veileder som har ansvar for å informere om HMS-rutiner og nødvendig utstyr. Som utdanningsinstitusjon kan vi derfor ikke ivareta eller ta ansvar for det som skjer under disse læringsaktivitetene.

Avtaler

Overordna samarbeidsavtale

Alle virksomheter som ønsker å ha studenter i praksis må ha en formell samarbeidsavtale med utdanningsinstitusjonen. Denne avtalen tar for seg det formelle knyttet til rettigheter og plikter, det økonomiske, forsikring og ansvarsfordeling. Den åpner også opp for mulighet for utvikling av samarbeidet innen oppgavesamarbeid og forskningssamarbeid.

Se vedlagt mal til Overordna samarbeidsavtale

Trepartsavtale

Trepartsavtalen er den avtalen som signeres mellom student, praksisvirksomhet og faglig ansvarlig for praksis. Dette for å sikre at alle har en felles forståelse av rettigheter, ansvar og plikter. Trepartsavtalen berører mye av de samme momentene som nevnt over.

Se vedlagt mal Trepartsavtale

Reise & opphold

Praksis er på like linje med annen læringsaktivitet en del av vårt faglige opplegg for å oppnå læringsutbytte. Vi har derfor lagt oss på ei linje der reise og opphold dekkes av NFH/UIT, men vi oppfordrer praksisvirksomhetene der det er mulig å stille med bolig eller annen støtte til reise. Valg av praksisplass skal styres av motivasjon og ikke økonomi. Dette betyr at praksiskoordinator, i tett dialog med studentene og praksisvirkssomhetene, bestiller reise og opphold til studentene.

Eksempler på utlysninger

Hvordan tilrettelegge for praksis? tar vi for oss utlysningen og tips til momenter som bør inkluderes. 

Hvis du trenger inspirasjon til utlysningen finner du noen eksempler her:

Nofima

Råfisklaget

SalMar

Lerøy

Struktur på veiledningen

I Hvordan veilede i praksis? oppfordres det til å bruke samtaler i forkant, underveis, og mot slutten av praksisoppholdet som en del av veiledningen. 

Forslag til struktur på oppstartsamtalen finner du her.

Forslag til struktur på oppfølging underveis finner du her.

Forslag til struktur på avslutningssamtalen finner du her.

Eksempler på ukeplan

Hvordan tilrettelegge for praksis? tar blant annet for seg utforming av en plan for praksisoppholdet. Her finner du et godt eksempel på en ukeplan for praksisukene.

Last ned eksempel på ukeplan fra Norges Råfisklag her.