Hvordan tilrettelegge for praksis?

Oppstartsamtalen og forventningsavklaring

Hvordan gjennomføre oppstartsamtalen fra start til slutt? Se videoene under

En god onboardingprosess starter i det studentene er fordelt til praksisbedriftene. Da blir dere informert om hvem dere får i praksis og dere har ansvar for å ta den første kontakten med studenten for å gjøre avtale om en oppstartsamtale. Det er overordnet leder/kontaktperson som har ansvaret for at dette blir gjort. Vårt råd til dere er å opprette dialog med studenten kort tid etter tildeling for å skape trygge rammer for samarbeid.

I oppstartsamtalen kan det være nyttig å snakke om deres og studentens forventninger, samt planer og ønsker til praksisoppholdet. Dette gir også en anledning til å bli bedre kjent og avklare praktiske spørsmål.

Eksempler på momenter som kan tas opp i forventningsavklaringen
  • Hva forventer du/dere ut av praksis?
  • Er det spesifikke oppgaver eller deler av virksomheten studenten ønsker å få mer kjennskap til?
  • Hva kan studenten fra før som kan være relevant å vite når en planlegger praksisopplegget?
  • Stiller bedriften med alt nødvendig utstyr eller forventes det at studenten skal ha med f.eks. datamaskin?
  • Hvordan gjør dere det med lunsj? Har praksisbedriften en kantine eller er det vanlig å ta med matpakke?
  • Har bedriften en kleskode som må følges?
  • Har studenten spørsmål eller behov som må følges opp?
  • Informasjon om planen for praksis
  • Hvilket tidspunkt og sted er studentene forventet å møte opp første dag, og hvem skal studentene møte?
  • Hva er en bra reiserute til og fra prakssisstedet (om det er reisevei) og har praksisstedet eget eller anbefalte overnattingssted under praksis?
  • Er det noen spesielle fagområder fra utdanningen som vil være særlig relevante under praksis?

Snakk med studenten om innholdet i praksisopplegget, og om det er noe studenten må forberede seg til.

UiT Norges Arktiske Universitet

Muninbakken 21, 9019 Tromsø

bjornpetter.finstad@uit.no

ingrid.hovda.lien@uit.no

Verktøy

Forsikring

Det er praksisvirksomhetene som er ansvarlig for å forsikre studenter i praksis, på lik linje med andre ansatte gjennom deres yrkesskadeforsikring.

Årsaken til at ansvaret for denne forsikringen ligger hos praksissamarbeidspartnerne, og ikke hos utdanningsinstitusjonen, er at studenten i praksis utfører arbeidsoppgaver under ledelse av sin mentor/veileder i bedrift/virksomhet. Det er mentor/veileder som har ansvar for å informere om HMS-rutiner og nødvendig utstyr. Som utdanningsinstitusjon kan vi derfor ikke ivareta eller ta ansvar for det som skjer under disse læringsaktivitetene.

Avtaler

Overordna samarbeidsavtale

Alle virksomheter som ønsker å ha studenter i praksis må ha en formell samarbeidsavtale med utdanningsinstitusjonen. Denne avtalen tar for seg det formelle knyttet til rettigheter og plikter, det økonomiske, forsikring og ansvarsfordeling. Den åpner også opp for mulighet for utvikling av samarbeidet innen oppgavesamarbeid og forskningssamarbeid.

Se vedlagt mal til Overordna samarbeidsavtale

Trepartsavtale

Trepartsavtalen er den avtalen som signeres mellom student, praksisvirksomhet og faglig ansvarlig for praksis. Dette for å sikre at alle har en felles forståelse av rettigheter, ansvar og plikter. Trepartsavtalen berører mye av de samme momentene som nevnt over.

Se vedlagt mal Trepartsavtale

Reise & opphold

Praksis er på like linje med annen læringsaktivitet en del av vårt faglige opplegg for å oppnå læringsutbytte. Vi har derfor lagt oss på ei linje der reise og opphold dekkes av NFH/UIT, men vi oppfordrer praksisvirksomhetene der det er mulig å stille med bolig eller annen støtte til reise. Valg av praksisplass skal styres av motivasjon og ikke økonomi. Dette betyr at praksiskoordinator, i tett dialog med studentene og praksisvirkssomhetene, bestiller reise og opphold til studentene.

Eksempler på utlysninger

Hvordan tilrettelegge for praksis? tar vi for oss utlysningen og tips til momenter som bør inkluderes. 

Hvis du trenger inspirasjon til utlysningen finner du noen eksempler her:

Nofima

Råfisklaget

SalMar

Lerøy

Struktur på veiledningen

I Hvordan veilede i praksis? oppfordres det til å bruke samtaler i forkant, underveis, og mot slutten av praksisoppholdet som en del av veiledningen. 

Forslag til struktur på oppstartsamtalen finner du her.

Forslag til struktur på oppfølging underveis finner du her.

Forslag til struktur på avslutningssamtalen finner du her.

Eksempler på ukeplan

Hvordan tilrettelegge for praksis? tar blant annet for seg utforming av en plan for praksisoppholdet. Her finner du et godt eksempel på en ukeplan for praksisukene.

Last ned eksempel på ukeplan fra Norges Råfisklag her.