Hvorfor praksis?
Rolle- og ansvarsavklaring
Universitetet om sitt ansvar
Leder Mona om sitt ansvar
Student Maja om sitt ansvar
For at opplegget skal fungere best mulig, er det viktig å avklare ansvarsforholdet mellom universitetet, praksisbedriften og studentene om hva studentene skal tilegne seg mens de er ute i praksis. Et gjennomgående undervisningstema i dette emnet er bærekraft. Studentene skal tilegne seg kunnskaper om hvordan virksomheter i sektoren arbeider med og for en bærekraftig sjømatnæring. I tillegg skal studentene tilegne seg jobb- og karriereferdigheter gjennom praksis.
Gjennom undervisningen får studentene en teoretisk innføring i begrepet bærekraft, hva en bærekraftanalyse innebærer, og det legges vekt på sosiale, økonomiske og miljømessige aspekter. Studentene får også innsikt i hvordan sjømatbedrifter kan arbeide med bærekraft, og de blir kjent med de vanlige sertifiseringsordningene og analyseverktøyene i sektoren.
Refleksjon
Hvem i din bedrift har rollen som overordnet leder og veileder?
Utdanningsinstitusjonens ansvar
Det er Norges fiskerihøgskole ved den den faglig ansvarlige for emnet «FSK-2042 Praksis for en bærekraftig sjømatnæring» som har det overordnede ansvaret for opplegget der praksis inngår. Dette innbærer ansvar for studiekvaliteten og for å sikre samsvar mellom det studentene skal lære og de læringsaktiviteter som inngår. Undervisningen i emnet omfatter varierte undervisningsaktiviteter som forelesninger, seminarer og gruppearbeid, i tillegg til det som foregår i praksisbedriften. Dette innebærer at den faglige ansvarlige tildeler praksisbedriften ansvar for deler av det som studentene skal lære.
Praksiskoordinator har ansvar for at det foreligger formelle avtaler mellom Norges fiskerihøgskole, praksisbedriftene og studentene, og har også ansvaret for den praktiske tilretteleggingen i forkant av og under praksis. Praksiskoordinator er også den som har følger opp med dialog og kommunikasjon med både studenter og praksisbedrifter både i forkant og i løpet av praksisperiodene. Det er svært viktig at det er lav terskel for å ta kontakt, slik at alle mulige spørsmål, usikkerhetsmomenter og eventuelle problemer blir tatt tak i så tidlig som mulig.
Praksisbedriftens ansvar og roller
Ett av læringsmålene i emnet er at studentene skal tilegne seg jobb- og karriereferdigheter. I starten av første praksisperiode bør praksisbedriften derfor fortelle studenten om bedriftens struktur og organisering, deres plass i sjømatsektoren, hvem som har ansvar for hva, hva som forventes av arbeidstakerne i bedriften, samt en innføring i hvilke arbeidsoppgaver studenten skal utføre. Dette gjelder også HMS-rutiner og andre særskilte forhold i den aktuelle praksisbedriften. En slik oppstartsamtale anbefales, og du kan lese mer om dette her. Fordi bærekraft står sentralt, skal studentene også gis innsikt i hvordan bedriftene arbeider med dette.
I praksisbedriftene er det to roller som er av betydning for praksis:
Overordnet leder er Norges fiskerihøgskoles kontaktperson med ansvar for oppfølging av formelle avtaler, for informasjon og kommunikasjon internt og eksternt. Overordnet leder har ansvaret for at praksisbedriften har laget en plan for praksis. Dette bør skje i samarbeid med veilederen. Den overordnede lederen har også ansvar for at praksisbedriften utvikler en god utlysning av praksisplassen innen gitte frister. Det er også viktig at overordnet leder sikrer et mest mulig robust opplegg internt, slik at kvaliteten på praksisopplegget ikke blir for personavhengig og for sårbart ved sykefravær og andre uforutsette hendelser.
Veilederen er den i praksisbedriften som har ansvaret for studenten i det daglige. Hvem som har denne rollen kan selvsagt variere i løpet av praksisperioden, men det er viktig at studenten til enhver tid vet hvem som er veileder og hvem studenten kan kontakte ved behov. Veilederen har ansvar for at studenten utfører det som er planlagt, og har dermed en viktig funksjon for å bidra til studentens læring.
Disse rollene kan tildeles én enkelt person, eller flere personer i bedriften.
Studentens ansvar
Studenten har ansvar for sin egen læring, for å sette seg inn i regler og rammer for praksisopplegget, og for å ta initiativ og utvikle oppholdet i samarbeid med praksisbedriften og Norges fiskerihøgskole. Studentene skal rette seg etter de retningslinjer som gjelder for andre ansatte i praksisbedriften, og plikter å opptre presist, lojalt og ryddig. Samtidig er det viktig å presisere at studentene har en annen rolle i bedriften enn de øvrige ansatte. Praksis er en del av et utdanningsopplegg, og det forventes derfor at studentene også ivaretar sin rolle som selvstendige og kritisk tenkende individer.
Av hensyn til sikkerhet og risiko, må det også presiseres at studenten ikke utfører andre oppgaver enn det som er avtalt.
Hvorfor praksis?
Hvordan tilrettelegge for praksis?
Muninbakken 21, 9019 Tromsø
bjornpetter.finstad@uit.no
ingrid.hovda.lien@uit.no
Verktøy
Forsikring
Det er praksisvirksomhetene som er ansvarlig for å forsikre studenter i praksis, på lik linje med andre ansatte gjennom deres yrkesskadeforsikring.
Årsaken til at ansvaret for denne forsikringen ligger hos praksissamarbeidspartnerne, og ikke hos utdanningsinstitusjonen, er at studenten i praksis utfører arbeidsoppgaver under ledelse av sin mentor/veileder i bedrift/virksomhet. Det er mentor/veileder som har ansvar for å informere om HMS-rutiner og nødvendig utstyr. Som utdanningsinstitusjon kan vi derfor ikke ivareta eller ta ansvar for det som skjer under disse læringsaktivitetene.
Avtaler
Overordna samarbeidsavtale
Alle virksomheter som ønsker å ha studenter i praksis må ha en formell samarbeidsavtale med utdanningsinstitusjonen. Denne avtalen tar for seg det formelle knyttet til rettigheter og plikter, det økonomiske, forsikring og ansvarsfordeling. Den åpner også opp for mulighet for utvikling av samarbeidet innen oppgavesamarbeid og forskningssamarbeid.
Se vedlagt mal til Overordna samarbeidsavtale
Trepartsavtale
Trepartsavtalen er den avtalen som signeres mellom student, praksisvirksomhet og faglig ansvarlig for praksis. Dette for å sikre at alle har en felles forståelse av rettigheter, ansvar og plikter. Trepartsavtalen berører mye av de samme momentene som nevnt over.
Se vedlagt mal Trepartsavtale
Reise & opphold
Praksis er på like linje med annen læringsaktivitet en del av vårt faglige opplegg for å oppnå læringsutbytte. Vi har derfor lagt oss på ei linje der reise og opphold dekkes av NFH/UIT, men vi oppfordrer praksisvirksomhetene der det er mulig å stille med bolig eller annen støtte til reise. Valg av praksisplass skal styres av motivasjon og ikke økonomi. Dette betyr at praksiskoordinator, i tett dialog med studentene og praksisvirkssomhetene, bestiller reise og opphold til studentene.
Eksempler på utlysninger
I Hvordan tilrettelegge for praksis? tar vi for oss utlysningen og tips til momenter som bør inkluderes.
Hvis du trenger inspirasjon til utlysningen finner du noen eksempler her:
Struktur på veiledningen
I Hvordan veilede i praksis? oppfordres det til å bruke samtaler i forkant, underveis, og mot slutten av praksisoppholdet som en del av veiledningen.
Forslag til struktur på oppstartsamtalen finner du her.
Forslag til struktur på oppfølging underveis finner du her.
Forslag til struktur på avslutningssamtalen finner du her.
Eksempler på ukeplan
Hvordan tilrettelegge for praksis? tar blant annet for seg utforming av en plan for praksisoppholdet. Her finner du et godt eksempel på en ukeplan for praksisukene.
Last ned eksempel på ukeplan fra Norges Råfisklag her.