Hvordan veilede i praksis?
Konflikthåndtering
Uoverensstemmelser og konflikter forekommer på alle arbeidsplasser, og dette kan selvsagt også oppstå med en praksisstudent. Det er viktig å håndtere konflikten tidlig, og dermed forhindre at den eskalerer. Merker du uoverensstemmelser som involverer studenten, er det ditt ansvar som veileder å ta tak i dette. Det viktigste er å ta opp konflikten med den det gjelder, og overordnet leder bør også involveres. Dersom konflikten er mer alvorlig, kan det dessuten være aktuelt å kontakte praksiskoordinator på universitetet.
Tips til hvordan du som veileder kan håndtere konflikter
- Kall inn partene til et møte
- Forhold deg rolig og saklig
- La begge partene få slippe til med sin beskrivelse av situasjonen
- Prøv å finne årsaken til konflikten, og prøv å se saken fra begges sider
- Respekter andres synspunkter
- Avklar de konkrete forholdene det skal gjøres noe med
- Vurder flere mulige løsninger, men sammenfatt én løsning til slutt
Sjekk for øvrig hvorvidt bedriftens egne prosedyrer for konfliktløsning brukes.
Refleksjon
Gitt at du er i en situasjon hvor en konflikt har oppstått i forbindelse med veiledning av en student. Hvilke verktøy har du tilgjengelig i din bedrift, og hvordan ville du gått frem i en slik situasjon?
Hvorfor praksis?
Hvordan tilrettelegge for praksis?
Hvordan veilede i praksis?
Muninbakken 21, 9019 Tromsø
bjornpetter.finstad@uit.no
ingrid.hovda.lien@uit.no
Verktøy
Forsikring
Det er praksisvirksomhetene som er ansvarlig for å forsikre studenter i praksis, på lik linje med andre ansatte gjennom deres yrkesskadeforsikring.
Årsaken til at ansvaret for denne forsikringen ligger hos praksissamarbeidspartnerne, og ikke hos utdanningsinstitusjonen, er at studenten i praksis utfører arbeidsoppgaver under ledelse av sin mentor/veileder i bedrift/virksomhet. Det er mentor/veileder som har ansvar for å informere om HMS-rutiner og nødvendig utstyr. Som utdanningsinstitusjon kan vi derfor ikke ivareta eller ta ansvar for det som skjer under disse læringsaktivitetene.
Avtaler
Overordna samarbeidsavtale
Alle virksomheter som ønsker å ha studenter i praksis må ha en formell samarbeidsavtale med utdanningsinstitusjonen. Denne avtalen tar for seg det formelle knyttet til rettigheter og plikter, det økonomiske, forsikring og ansvarsfordeling. Den åpner også opp for mulighet for utvikling av samarbeidet innen oppgavesamarbeid og forskningssamarbeid.
Se vedlagt mal til Overordna samarbeidsavtale
Trepartsavtale
Trepartsavtalen er den avtalen som signeres mellom student, praksisvirksomhet og faglig ansvarlig for praksis. Dette for å sikre at alle har en felles forståelse av rettigheter, ansvar og plikter. Trepartsavtalen berører mye av de samme momentene som nevnt over.
Se vedlagt mal Trepartsavtale
Reise & opphold
Praksis er på like linje med annen læringsaktivitet en del av vårt faglige opplegg for å oppnå læringsutbytte. Vi har derfor lagt oss på ei linje der reise og opphold dekkes av NFH/UIT, men vi oppfordrer praksisvirksomhetene der det er mulig å stille med bolig eller annen støtte til reise. Valg av praksisplass skal styres av motivasjon og ikke økonomi. Dette betyr at praksiskoordinator, i tett dialog med studentene og praksisvirkssomhetene, bestiller reise og opphold til studentene.
Eksempler på utlysninger
I Hvordan tilrettelegge for praksis? tar vi for oss utlysningen og tips til momenter som bør inkluderes.
Hvis du trenger inspirasjon til utlysningen finner du noen eksempler her:
Struktur på veiledningen
I Hvordan veilede i praksis? oppfordres det til å bruke samtaler i forkant, underveis, og mot slutten av praksisoppholdet som en del av veiledningen.
Forslag til struktur på oppstartsamtalen finner du her.
Forslag til struktur på oppfølging underveis finner du her.
Forslag til struktur på avslutningssamtalen finner du her.
Eksempler på ukeplan
Hvordan tilrettelegge for praksis? tar blant annet for seg utforming av en plan for praksisoppholdet. Her finner du et godt eksempel på en ukeplan for praksisukene.
Last ned eksempel på ukeplan fra Norges Råfisklag her.