Hvordan veilede i praksis?
Veilederrollen
Hva sier student Maja om veiledersituasjonen?
Hva sier veilder Vilde om sin rolle som veileder?
Hvem kan være veileder? Hvilke kvalifikasjoner kreves av den som skal veilede studenten? Mange tror at det å være veileder forutsetter at man er glad i å komme i kontakt med nye mennesker og liker å prate – med andre ord at du er utadvendt som person. Det kan være en fordel, men det er samtidig viktig å understreke at det å veilede er en ferdighet som kan utvikles hos alle.
Det får du mulighet til gjennom dette kurset. Det beste utgangspunktet for å bli en god veileder, er at man er kontaktsøkende og oppmerksom overfor den man skal veilede. Veilederkompetanse er imidlertid ikke noe absolutt og statisk, og det kreves kontinuerlig utvikling for å kunne møte nye utfordringer.
Å være veileder innebærer både et faglig og et sosialt ansvar. Som veileder skal du sørge for at studenten får hjelp og støtte i det praktiske og faglige arbeidet i bedriften. Du har også et ansvar for at studenten trives og har det bra på arbeidsplassen. Dette betyr ikke at du alene skal veilede i alle typer arbeidsoppgaver som studenten blir involvert i, men det innebærer at du i samarbeid med overordnet leder har ansvaret for at andre i bedriften med kompetanse på mulige oppgaver studenten skal inn i, også bidrar til å veilede og støtte studenten i arbeidet. Den sosiale delen av veiledningen dreier det seg om hvordan man kan møte ulike studenter og bidra til at de opplever mestring og trivsel mens de er i praksis. Dette forutsetter at relasjonen mellom veileder og student er preget av trygghet og tillit.
Refleksjon
Hva mener du er en god veileder?
Hvorfor praksis?
Hvordan tilrettelegge for praksis?
Hvordan veilede i praksis?
Muninbakken 21, 9019 Tromsø
bjornpetter.finstad@uit.no
ingrid.hovda.lien@uit.no
Verktøy
Forsikring
Det er praksisvirksomhetene som er ansvarlig for å forsikre studenter i praksis, på lik linje med andre ansatte gjennom deres yrkesskadeforsikring.
Årsaken til at ansvaret for denne forsikringen ligger hos praksissamarbeidspartnerne, og ikke hos utdanningsinstitusjonen, er at studenten i praksis utfører arbeidsoppgaver under ledelse av sin mentor/veileder i bedrift/virksomhet. Det er mentor/veileder som har ansvar for å informere om HMS-rutiner og nødvendig utstyr. Som utdanningsinstitusjon kan vi derfor ikke ivareta eller ta ansvar for det som skjer under disse læringsaktivitetene.
Avtaler
Overordna samarbeidsavtale
Alle virksomheter som ønsker å ha studenter i praksis må ha en formell samarbeidsavtale med utdanningsinstitusjonen. Denne avtalen tar for seg det formelle knyttet til rettigheter og plikter, det økonomiske, forsikring og ansvarsfordeling. Den åpner også opp for mulighet for utvikling av samarbeidet innen oppgavesamarbeid og forskningssamarbeid.
Se vedlagt mal til Overordna samarbeidsavtale
Trepartsavtale
Trepartsavtalen er den avtalen som signeres mellom student, praksisvirksomhet og faglig ansvarlig for praksis. Dette for å sikre at alle har en felles forståelse av rettigheter, ansvar og plikter. Trepartsavtalen berører mye av de samme momentene som nevnt over.
Se vedlagt mal Trepartsavtale
Reise & opphold
Praksis er på like linje med annen læringsaktivitet en del av vårt faglige opplegg for å oppnå læringsutbytte. Vi har derfor lagt oss på ei linje der reise og opphold dekkes av NFH/UIT, men vi oppfordrer praksisvirksomhetene der det er mulig å stille med bolig eller annen støtte til reise. Valg av praksisplass skal styres av motivasjon og ikke økonomi. Dette betyr at praksiskoordinator, i tett dialog med studentene og praksisvirkssomhetene, bestiller reise og opphold til studentene.
Eksempler på utlysninger
I Hvordan tilrettelegge for praksis? tar vi for oss utlysningen og tips til momenter som bør inkluderes.
Hvis du trenger inspirasjon til utlysningen finner du noen eksempler her:
Struktur på veiledningen
I Hvordan veilede i praksis? oppfordres det til å bruke samtaler i forkant, underveis, og mot slutten av praksisoppholdet som en del av veiledningen.
Forslag til struktur på oppstartsamtalen finner du her.
Forslag til struktur på oppfølging underveis finner du her.
Forslag til struktur på avslutningssamtalen finner du her.
Eksempler på ukeplan
Hvordan tilrettelegge for praksis? tar blant annet for seg utforming av en plan for praksisoppholdet. Her finner du et godt eksempel på en ukeplan for praksisukene.
Last ned eksempel på ukeplan fra Norges Råfisklag her.